Wereldpremière Peter Pan in Vorst Nationaal

Linda Asselbergs ging kijken naar de wereldpremière van de arenashow ‘Peter Pan’ in Vorst Nationaal.

‘Geloven jullie in elfjes?’ vroeg de Jongen Die Niet Volwassen Wil Worden aan het talrijk opgekomen premièrepubliek. Helaas, ik niet, maar wel Geert Allaert, artistiek directeur van Music Hall. Het arenaspektakel Peter Pan, ‘de meest spectaculaire show ooit’, was al lang zijn grote droom. Drie jaar lang werd er met een internationaal topteam onder de leiding van Luc Petit over gebrainstormd en naar de juiste vorm gezocht. Aan ambities ontbreekt het Music Hall niet, na België zal hun meest gedurfde project ooit ook Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (Wembley) aandoen. Talrijke BV’s met hun kroost trotseerden de stortregen om de première bij te wonen, in zijn speech verwelkomde Geert Allaert Bart De Wever, Pieter De Crem en Prins Filip en prinses Mathilde, in die volgorde.

Luidt de hamvraag: was het allemaal de moeite waard? Om eerlijk te zijn, bij de try-outs in september hield ik mijn hart vast. Technische problemen en een ingewikkelde structuur met Tinker Bell en Kapitein Haak afwisselend als vertellers gooiden roet in het eten . Daaraan is gesleuteld waardoor de voorstelling duidelijk aan vaart won. En het moet gezegd: een podium van 30 meter diameter, een somptueus decor, prachtige projecties op achtergrond en vloer, speciale effecten, vuurwerk, 50 zangers, dansers en acrobaten: groot en klein kijken hun ogen uit. Maar de technische snufjes eisen hun tol. De propellerturbine die Peter Pan op een bepaald moment zonder kabels doet vliegen, maakt een hels lawaai. Om dat enigszins te maskeren, staat de muziek loeihard. Die muziek, deels gecomponeerd door Matt Dunkley (Pirates of the Carribean), deels bestaande uit bekende songs in een heel nieuwe context, is een wonderlijk allegaartje. Kapitein Haak (de imposante Nederlander Milan Van Weelden) buldert de Puccini-aria Nesum Dorma, gevolgd door Lily-Jane Young (Wendy) in een symfonische balladversie van de Madness-hit Our House. Later in de show bezingt een sensuele zeemeermin haar gevoelens voor Peter Pan in Hooverphonics Mad about you.

Nu is J.M. Barries klassieker ook niet het simpelste verhaal: er komen Verloren Jongens aan te pas, piraten, indianen en een als een wekker tikkende krokodil. En dan zwijgen we nog over de rivaliteit tussen Tinker Bell, Wendy en Tiger Lily. De voice-over van Kathleen Aerts (ex-K3) als Tinker Bell moet veel duidelijk maken, wat op de duur wel op de zenuwen gaat werken. Pas in het laatste deel van de meer dan 3 uur durende show verschijnt Tinker Bell in de gedaante van Silvy De Bie (ex- Silvy Melody). Geen klachten over de cast overigens: Sandor Stürbl is een speelse Peter Pan, naast de eerder vernoemden verdient ook Wim Van den Driessche een vermelding in de dubbelrol van piraat Smee en meneer Lieveling. Sara De Smedt is een stijlvolle en moederlijke mevrouw Lieveling. Niets dan lof ook voor de sprookjesachtige kostuums van de betreurde Kaat Tilley aan wie de show opgedragen is.

Al bij al leek het kleine grut best mee te leven met de belevenissen van Peter en co, wat in zo’n gigantische zaal niet evident is. Mij overtuigde de show vooral als spektakel, de wow-factor haalde het duidelijk op het verhaal en de goede smaak.

Linda Asselbergs

Peter Pan, het arenaspektakel, nog tot 6 januari in Vorstnationaal. Tickets: www.peterpan.is of 0900 69 500.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content