Waarom zijn romantische films zo populair?

Na Hollywood bezwijkt nu ook Vlaanderen voor de romantische komedie.

Na Hollywood bezwijkt nu ook Vlaanderen voor de romantische komedie. Eerst komt ‘Zot van A.’ in de zalen; vervolgens is het de beurt aan ‘Smoorverliefd’ van Hilde Van Mieghem.

De Amerikaanse glossy New York berichtte vorig jaar over een studie die zou uitwijzen dat romantische komedies echte relaties geen deugd doen. Naar verluidt, strookt het beeld dat er van relaties in wordt opgehangen, niet met de realiteit. Hilde Van Mieghem, van wie in december de romantische komedie Smoorverliefd uitkomt, moet erom lachen: “Maar natuurlijk niet! Romantische komedies als Love Actually en Notting Hill zijn totaal niet bedoeld als realistische relatieschetsen. In wezen zijn het sprookjes voor volwassenen – verhalen over prinsen en prinsessen waar je ongegeneerd bij kunt wegdromen. Je wéét dat het niet echt is, en toch trap je er telkens met open ogen in, zonder dat je je daar schuldig over hoeft te voelen.”

Het is ook niet alsof romantische komedies op elke hoek van de straat een ridder op het witte paard zetten die van deur tot deur gaat om vrouwen op hun wenken te bedienen. De beste romantische komedies zijn degene waarin de protagonisten de grootste moeite van de wereld ondervinden om samen te komen. Ze zijn niet allemaal zoals George Clooney en Jennifer Lopez, die in Out of Sight vrijwel onmiddellijk met elkaar in de koffer duiken – letterlijk en figuurlijk. Maar eerlijk: dat zou die twee in het echte leven ook kunnen overkomen – Clooney is de meest sexy man op aarde, en ten tijde van Out of Sight gold Lopez als de meest sexy vrouw. Dus zo onrealistisch is dat scenario nu ook weer niet.

De regel is evenwel: hoe onmogelijker het koppel, hoe beter de film. Dat vindt ook Van Mieghem: “Twee mensen die, tegen alle verwachtingen, in elkaars armen vallen, dan denk ik: ‘Yes!’ Toen ik jong was, zal ik mij dan ongetwijfeld ook wel eens hebben afgevraagd waarom mij zoiets nooit overkomt, maar naarmate je ouder wordt, word je eveneens verondersteld wijzer te worden. Maar ook dan doen romantische komedies nog steeds goed dienst, om de ‘pijn’ te verzachten.” (lacht)

Een van de hoogtepunten uit een romantische komedie is vanzelfsprekend De Kus. Correctie: de kus is hét hoogtepunt uit het genre. “Dat geldt ook voor Smoorverliefd”, zegt de regisseuse, die liever niet vertelt wanneer de kus er komt. “Maar je weet dat hij er komt, want anders heb je geen romantische komedie.”
Met zoveel regels en constanten zou je kunnen denken dat het genre er al vijftig jaar precies hetzelfde uitziet, maar dat is volgens de Amerikaanse scenariocursist Bill Johnson niet juist. “De liefdesmoraal is vandaag helemaal anders dan een halve eeuw geleden, en dat maakt dat de wijze waarop potentiële tortelduiven in de cinema met elkaar omgaan eveneens is veranderd.” Concreet: vroeger was het meestal de man die aan het verstand gebracht moest worden dat de vrouw van zijn leven voor zijn neus stond, vandaag is het de vrouw die overtuigd moet worden van het feit dat ze een vent überhaupt wil.

“Zoals in Sex and the City?” proberen we bij Hilde Van Mieghem. “Met de tv-serie heb ik niet zo’n probleem, tot iemand besloot er een banale filmreeks van te maken. Maar met die personages heb ik het vaak lastig: vier bordkartonnen, wat karikaturale vrouwen die compleet verkeerd tegenover mannen staan. Met Smoorverliefd heb ik een meer gelaagde komedie willen maken, over hoe vrouwen écht over mannen praten. Maar weet je wat het eigenaardige is? Hoe meer ik vanuit die gedachte aan het scenario schreef, hoe beter de mannen eruit kwamen. Uiteindelijk is Smoorverliefd zelfs gewoon een ode aan de man geworden.”

Ben Van Alboom

‘Smoorverliefd’ opent op 12 oktober het filmfestival van Gent. Vanaf 8 december is de film overal te zien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content