Waarom ouders van Generation Y hun kinderen Louis of Sailor Rae noemen

14/05/15 om 08:30 - Bijgewerkt op 13/05/15 om 18:41

Het is opvallend dat jongeren die tot de millennials behoren, steevast kiezen voor klassieke vintagenamen of unieke en bizarre namen voor hun nageslacht. Welke gedachtegang schuilt hierachter?

Waarom ouders van Generation Y hun kinderen Louis of Sailor Rae noemen

Beyoncé, Jay Z en Blue Ivy © Reuters

Namen die ten tijde van onze grootouders schering en inslag waren zoals Gust, Jef, Marieke, Louise, Josephine, Victor en Leon worden vandaag vanonder het stof gehaald. Niet per se om de traditie voort te zetten, wel omdat deze oude namen opnieuw fris klinken. Dit werkt volgens hetzelfde principe als retro en vintage, waar meubels van vroeger onze interieurs terug opvrolijken en kledij van tientallen jaren geleden opnieuw in onze kledingkast belandt.

Een andere trend zijn unieke en zelfs ietwat bizarre namen voor kinderen. Met celebs en sterren voorop. Denk maar aan Blue Ivy, North West, Apple, Esmeralda Amanda en Briar Rose. In tegenstelling tot wat mensen misschien denken, zijn deze unieke namen geen manier om hun kind een sterk karakter te geven na alle pesterijen op de speelplaats. Het is daarentegen een poging om ervoor te zorgen dat hun spruit geen eendagsvlieg of saaie mus wordt. De drang van Gen Y jongeren om uit de band te springen, ligt aan de basis van deze keuze.

Babynaam als branding

Volgens een studie van Goldman Sachs, een internationaal opererende investeringsbank, is een babynaam een merk dat ouders plakken op hun oogappel. Net zoals de merken waar ze mee dwepen, moet een babynaam opvallen in zijn apartheid. Ouders die behoren tot de millennials doen afstand van grote ketens en shoppen of eten bij kleinere, onafhankelijke labels.

Ze willen hun kinderen geen naam geven die overal te horen is en waar mensen geen aandacht aan schenken. Liever wat quirky en vreemd dan eenheidsworst.

Wie denk dat dit slechts een kleine meerderheid van kersverse ouders is die hun kind op die manier wil 'branden' is mis volgens Goldman Sachs. Het aantal namen dat vaak voorkomt en dus trending is, is afgenomen tegenover 25 jaar geleden. De meest populaire namen van nu komen dus minder vaak voor omdat ouders steeds vaker kiezen voor namen die buiten de norm liggen.

Ook lijkt de attitude van deze ouders tegenover opvoeden idealistischer en ambitieuzer volgens Goldman Sachs. Het bedrijf geeft aan dat ze verder onderzoek zullen doen naar deze doelgroep en binnenkort meer bevindingen zullen prijsgeven. (LP)

Phoebe uit 'Friends' was, zoals met erg veel hipstertrends, deze hype voor.

Lees meer over:

Onze partners