Waarom 'lopen als een meisje' geen seksistische opmerking hoeft te zijn

03/02/15 om 10:04 - Bijgewerkt om 10:04

'Hé, je gooit als een meisje!' valt niet meteen als een compliment te beschouwen. Always toonde tijdens hun Super Bowl-reclame, die op enorm veel weerklank kan rekenen, waarom dit allesbehalve als een belediging moet ervaren worden.

Waarom 'lopen als een meisje' geen seksistische opmerking hoeft te zijn

© Always

Vraag mannen en vrouwen, jongens en meisjes naar wat zij zien als 'gooien als een meisje', 'vechten als een meisje' of 'rennen als een meisje' en je ziet meteen hoe hard het ingebakken zit dat dit niet de meest stoere poses oplevert. Het bijhorende seutige gekreun en getier moet je er maar bij nemen. Always wilde met de #LikeAGirl-campagne wat ogen openen en daar zijn ze in geslaagd.

De video wil de perceptie helemaal omdraaien. De jongste meisjes die in het filmpje worden geïnterviewd zien 'iets als een meisje doen' helemaal niet als een belediging. Zij willen net bewijzen dat ze erg hard kunnen lopen, gooien of slaan. Always beweert dat het in de puberteit achteruit gaat met het zelfvertrouwen van meisjes en dat we ze net voor die periode sterk moeten maken. Dus vanaf nu betekent 'like a girl' dat je gewoon keihard toont dat je ballen aan je lijf hebt.

Kim Kardashian

Volgens Glamour werd het clipje ondertussen al meer dan 80 miljoen keer bekeken in zo'n 150 landen. Tijdens de break van de Super Bowl leverde het filmpje ook meer dan 400.000 mentions op via de sociale media. Hét beste bewijs dat je de décolleté van Kim Kardashian niet nodig hebt om een indruk na te laten.

Het is niet de eerste keer dat een reclamecampagne van een beauty- of vrouwenproduct de vooroordelen uit de wereld wil helpen. Eerder deed Pantène het Always al voor met een clip met de tagline 'A man's a boss, a woman's bossy', waarbij onder meer gewezen werd op het probleem dat als vrouwen een leidinggevende functie hebben als bazig worden aanzien.(AB)

Lees meer over:

Onze partners