Waarom deze Britse politieke campagne gericht op vrouwen volledig zijn doel mist

De roze bestelwagen van Labour. © -

Het team van Labour, de Britse centrumlinkse partij, trekt ten strijde met een roze bestelwagen om vrouwen overal te lande warm te maken voor de parlementsverkiezingen die plaatsvinden op 7 mei.

‘We willen dat vrouwen voelen dat democratie en politiek geen mannenzaak is. Met onze roze bestelwagen trekken we rond en maken we van politiek een zaak van vrouwen tot vrouwen’, klinkt in een officiële mededeling.

Dat niet alleen de kleur van de bestelwagen heel wat vrouwen tegen de borst stoot, maar ook de onderwerpen waarop ze zich richten tijdens deze infosessies, lijkt ons geen verrassing. ‘Belangrijke Labour-politici zullen vrouwen overal in Groot-Brittannië inlichten over kinderwelzijn, huiselijk geweld en gendergelijkheid op het werk.’ Alsof vrouwen niets te zeggen hebben over harde politieke onderwerpen zoals economie, binnenlandse veiligheid of andere ‘hardere’ onderwerpen.

Labour verklaart de kleur van de bestelwagen als iets heel normaals. ‘Rood is de typische kleur van Labour, maar we wilden net opvallen. Hadden we voor een dieper rood gekozen, dan leek ons busje te veel op dat van een Britse cateringbedrijf.’ Benieuwd of we ooit een blauw busje te zien krijgen waarin enkel over ‘mannelijke’ onderwerpen gepalaverd zal worden.

Het duurde niet lang of de sociale media werden overspoeld met verontwaardigde reacties van Britse vrouwen. Ook de vergelijking met Legally Blonde bleef niet uit. We kunnen de partij alleen maar aanmoedigen om vrouwen inderdaad meer betrokken te maken bij de politieke zaak. Maar door zich net weer te richten op ‘onderwerpen waar vrouwen iets aan hebben’, valt hun opzet wat in duigen. (AB)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content