Trainen doe je best op een nuchtere maag

03/05/10 om 00:46 - Bijgewerkt om 00:46

Bron: Knack Weekend

Trainen op een lege maag heeft onverwacht gunstige gevolgen voor de gezondheid.

Trainen doe je best op een nuchtere maag

Trainen op een lege maag heeft onverwacht gunstige gevolgen voor de gezondheid.

Volgens Peter Hespel, hoogleraar inspanningsfysiologie aan de K.U.Leuven, stimuleert een training op de nuchtere maag het vetmetabolisme. Tijdens de nacht hebben de hersenen de suikerreserves in lever en bloed immers zo goed als opgebruikt. Dat zorgt ervoor dat het lichaam de vetreserves moet aanspreken voor inspanningen. Dit verbetert de sportieve prestaties, want vetten zijn de ideale brandstof voor duurinspanningen. Normaal is de capaciteit om vetten in te schakelen als energiebron beperkt, maar door nuchter te trainen wordt die capaciteit opgedreven.
Een nuchtere ochtendtraining stimuleert overigens ook de lever, zodat die afvalstoffen in het bloed sneller gaat omzetten in suikers die klaar zijn voor verbranding in de spieren.

Ook is een nuchtere ochtendtraining interessant voor mensen met neiging tot diabetes type 2. Zij kampen met een afnemende gevoeligheid voor insuline waardoor suikers minder snel uit het bloed worden opgenomen. Door te trainen op een nuchtere maag wordt het lichaam opnieuw gevoeliger voor insuline.

Bron: Gezondheidsnet

Onze partners