'Top 100-muziek is ons ding niet ' - Bart Roman (WECANDANCE)

05/08/15 om 14:31 - Bijgewerkt om 14:39

Festivals werden door het publiek altijd al geassocieerd met een bepaalde (kleding)stijl of ijkfiguur. Zo is Glastonbury voor de hippies en Britse wild childs en Coachella voor de hipsters en celebs. De laatste jaren lijkt het echter alsof festivalorganisatoren zélf deze lifestylekaart trekken. Ook WECANDANCE, het elektronische muziekfestival in Zeebrugge, schotelt zijn gasten meer voor dan enkel muziek. Een bewuste zet? Wij vroegen het aan WECANDANCE-oprichter Bart Roman.

'Top 100-muziek is ons ding niet ' - Bart Roman (WECANDANCE)

© WECANDANCE

Bart Roman is mede-oprichter van Kitsch Club, Magic, Club 69 en We Can Dance. In 2014 opende hij ook de raw food pop-up Essence in Gent.

Bart Roman: "WECANDANCE richt zich op mensen die op zoek zijn naar iets anders dan het standaard festival. Het samen brengen van verschilllende communities uit food, fashion en music blijft een interessante formule, vooral omdat we zien dat iedereen net op zoek is naar kwaliteit, naar wat meer niche en minder mainstream."

Hebben jullie het gevoel dat dat nodig is om concurrentie te kunnen bieden? Dat dat makkelijker gaat wanneer een event een eigen smoel heeft?

Roman: "We doen vooral alles waar we zelf achter staan en wat we zelf goed vinden. Alle stagepartners, chefs, restaurants, fashion labels en -designers zijn allemaal mensen die we kennen en waar we vertrouwen in hebben. Top 100-muziek is ons ding niet, dus brengen we die ook niet naar WECANDANCE. Hamburgers en frieten vinden we een beetje middelmatig, dus gaan we daar ook een stapje verder in en serveren we gerechten die je anders in restaurants zou vinden - weliswaar met een festivaltouch. Alle kleine details samen vormen het DNA van ons festival en dat creëert uiteraard een identiteit."

Is het ook daarom dat het festival steeds een centraal thema heeft? Waar staat het thema van dit jaar voor?

Roman: "Ons "thema" is er vooral omdat we onszelf elk jaar willen uitdagen om iets anders te doen qua look and feel en decoratie. Dit thema wordt gekozen uit wat er op de catwalk voor dat zomerseizoen werd gebracht door de modewereld. Dit jaar is het tropical. We zitten op het strand waardoor dit thema heel natuurlijk aanvoelt. "

Wat vinden jullie van de huidige discussie rond cultural appropriation die ervoor gezorgd heeft dat festivals als Glastonbury bijvoorbeeld geen verentooien meer verkopen?

Roman: "Dat is heel gevoelige materie. Een festival is een weerspiegeling van de maatschappij, waarbinnen je alle types van mensen en alle kleuren en geuren hebt. Het is net eigen aan een festival dat we binnen die perimeter allemaal free and open minded spirits zijn die zich amuseren, ieder op zijn of haar manier."

"Burning Man is het voorbeeld bij uitstek. Je voelt er geen agressiviteit of onvolwassenheid, mensen brengen een week met elkaar door in de woestijn en slagen daarin zonder regels of beperkingen, iedereen heeft respect voor elkaar en is gelijk. Ja, zelfs ondanks de hele discussie dat het festival nu enkel voor rijkeluiskindjes is weggelegd: ik was er vorig jaar en ik kon dat echt niet afleiden aan het volk. Bovendien zou het nutteloos zijn om ermee te pronken want geld heeft daar geen waarde. Dat is zowat de enige regel. Zo'n festival doet je wel nadenken over onze huidige maatschappij waar we overgereglementeerd zijn."

Jullie lijst met samenwerkingen is indrukwekkend. Uiteraard gaan festivals partners zoeken, maar WCD gaat heel bewust voor populaire clubs, hippe modebedrijven en bekende restaurants. Hoe komen die collabs tot stand? Waarom is het voor die partners interessant om met jullie samen te werken?

Roman: "We willen vooral de creativiteit van onze partners gebruiken. Zoals ik al aanhaalde, kennen we bijna alle mensen achter de merken, restaurants, clubs,... Het is een kleine wereld en ook heel fijn om met onze kennissen en vrienden iets uit te kunnen werken. We zijn detailfreaks en gaan allemaal graag een stapje verder dan het gemiddelde. Die spanningsboog is waarom zo'n samenwerking tot stand komt."

"Sergio Herman hoeft The Jane helemaal niet te sluiten om zijn omzet te draaien, maar hij vindt het wel een uitdaging om 300 mensen per dag op het strand een 6-gangen menu te serveren. Filles A Papa heeft WCD niet nodig om bekend te worden in de Belgische modewereld, maar de zusjes zijn er al van dag één bij en kunnen hier net eens iets anders doen."

"Ik zie WECANDANCE als de plek waar gelijkgezinden samenkomen, een plek voor de creatieve meerwaardezoeker met een open geest."

Hoe ziet de toekomst eruit voor WECANDANCE? Jullie trekken nu al de muziek, mode en gastronomiekaart, is er een element dat jullie aan de WCD-beleving willen toevoegen?

Roman: "Ja! Momenteel zijn music, food, fashion, decoration/experience onze pilaren waar het festival is op gebouwd. Als het festival succesvol blijkt te zijn, zullen er de komende jaren nog een paar pilaren worden aan toegevoegd. Onze visie is om een holiday experience te gaan ontwikkelen in Zeebrugge dat verder gaat dan een beach festival met dj's. Onze grootste troef is de Belgische kust en dat zullen we de komende jaren meer gaan uitspelen. Heel waarschijnlijk komt er ook een spin-off van WCD maar daar kan ik nog niet veel over loslaten."

WECANDANCE vindt plaats op 8 en 9 augustus op het strand van Zeebrugge. Meer info kan je hier vinden

Lees meer over:

Onze partners