Tien weetjes over winkelen op het internet

02/12/08 om 16:00 - Bijgewerkt om 15:59

Bron: Knack Weekend

Tien weetjes over winkelen op het internet

Kerstcadeautjes kopen zonder overbevolkte winkelstraten of wachtrijen aan de kassa te moeten trotseren. Online shoppen lijkt dé oplossing. Maar is het wel veilig? Hoe zit het met de verzending? En wat als u niet tevreden bent? Tien tips om uw virtuele shoppingtrip gesmeerd te doen lopen, van de eerste muisklik tot het pakketje in uw bus valt.

1 Bedenktijd
Internetwinkels in BelgiÃ"en andere landen van de Europese Unie moeten een klant minimaal zeven werkdagen bedenktijd geven, gerekend vanaf het moment dat zijn bestelling thuis geleverd wordt. Binnen die termijn mag u uw bestelling terugsturen. Maatwerk en andere gepersonifieerde stukken, zoals een zelf ontworpen T-shirt, vallen buiten deze regeling.

2 Kijk en vergelijk
Het internet is een gemakkelijke manier om prijzen te vergelijken, u hoeft namelijk niet van de ene naar de andere winkel te hollen. Voor wie ook geen tijd of zin heeft om online het nodige speurwerk te verrichten, zijn er websites die deze karwei voor u klaren. Zo zijn er www.kieskeurig.be en www.kelkoo.be, waarop de prijzen van verschillende webwinkels worden bijgehouden. Een andere mogelijkheid is www.vergelijk.be. Deze website biedt een overzicht van prijzen, verzendingskosten en levertermijnen van webwinkels in verschillende productcategorieÃ"n.

3 Veilig betalen
Er zijn wel wat paniekverhalen over kopen via het internet, vooral dan als het over de betaling gaat. Toch is dat niet zo eng als u denkt. Er zijn twee mogelijkheden: via een overschrijving of een elektronische betaling. Veilige websites hebben een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer). Wanneer u betaalt, komt u op een https-site terecht, waar informatie uitwisselen strikt vertrouwelijk gebeurt. Deze sites zijn vaak te herkennen aan het slotsymbooltje op de pagina. Ook betaalprogramma's zoals PayPal en Ogone zijn erg betrouwbaar. Neem bij fraude steeds contact op met de Bank Card Company of uw bankinstelling. Nooit doen: een mail sturen met uw creditcardnummer.

4 Extra kosten
Binnen de Europese Unie kunt u alles kopen zonder extra belastingen te betalen. Koopt u iets buiten de EU en is die aankoop duurder dan 150 euro (exclusief verzending en verzekering), dan betaalt u douanerechten en omzetbelasting. Die laatste betaalt u aan de vervoerder (Fedex, DHL, UPS), want zij schieten de kosten voor als het pakje de EU binnenkomt. U betaalt ook een vergoeding voor dat voorschieten, meestal zo'n 10 euro. De extra kosten worden bepaald door het type product, voor kleren en accessoires is dat bijvoorbeeld 19 procent. Een overzicht van de douanerechten is te vinden op tarweb.minfin.fgov.be.

5 Levering
Een product moet binnen een termijn van dertig dagen geleverd worden. Gebeurt dit niet, dan kan de klant zijn bestelling annuleren en zijn geld terugeisen.

6 Ruilrecht
De meeste webwinkels vinden ruilen of terugsturen geen probleem. Sommige winkels halen het product thuis op, voor andere moet u naar het postkantoor. Controleer daarom steeds de ruilvoorwaarden. Als deze niet duidelijk vermeld zijn, aarzel dan niet op contact op te nemen met de verkoper.

7 Waarborg
De algemene wettelijke waarborg is twee jaar. Dit wil zeggen dat de verkoper aansprakelijk is voor elk gebrek dat zich gedurende twee jaar na levering voordoet. Hij moet het product gratis herstellen, op eigen kosten vervangen of de aankoopprijs of een deel daarvan terugbetalen.

8 Vertrouwenslabel
Heel wat websites beschikken over een vertrouwenslabel: Becommerce (BelgiÃ"), Fianet (Frankrijk), Thuiswinkel waarborg (Nederland), Internet Shopping is Safe (Groot-BrittanniÃ"),... Dit label garandeert dat de winkel op een eerlijke en correcte manier te werk gaat, in overeenstemming met de wetgeving van het land in kwestie.

9 Raadplegen bij problemen
Ondervindt u problemen bij het webwinkelen, probeer dan eerst met de winkel tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan kunt u contact opnemen met e-cops, het Belgische loket waar u bedrieglijke praktijken op het internet kunt aangeven (www.ecops.be). Bij een probleem met een Europese internetwinkel kunt u het Europees Centrum voor de Consument contacteren op info@eccbelgie.be of 02 542 33 46. Bij winkels buiten Europa is de kostbare en tijdrovende gang naar de rechter meestal de enige oplossing.

10 Gezond verstand
Controleer voor uw aankoop steeds hoe u contact kunt opnemen met de verkoper en lees ook de algemene voorwaarden even na. En vooral, gebruik uw gezond verstand. Klinkt een aanbieding veel te mooi om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Ellen De Wolf.

Onze partners