Think Pink ontvangt 20.109 euro van Marlies Dekkers

Het bedrag wordt gebruikt voor een website om patiënten te informeren.

In haar boetiek in de Nationalestraat overhandigde de Nederlandse lingerieontwerpster Marlies Dekkers vandaag een cheque van 20.109 euro aan de v.z.w. Think Pink. De Belgische organisatie zal met het bedrag een website oprichten om patiënten beter te informeren. Voor de borstkankermaand oktober ontwierp Marlies Dekkers een knalroos lingeriesetje met de door het merk veel gebruikte ‘Delfts blauw’ print. In het decolleté bengelt een bedeltje in de vorm van een roos lintje, het bekende symbool van de borstkankermaand. Tien procent van de opbrengsten van het opvallende roze lingeriesetje doneerde Dekkers vandaag aan Think Pink. Evenmin ontbreken de drie roze bandjes die boven de cup uitpiepen, intussen de handtekening van de lingerieontwerpster. “De drie roze bandjes tonen dat de draagster van de BH vrouwen met borstkanker steunt. Het is een soort van statement.”

Een BH voor vrouwen die een borstamputatie ondergingen

Ook ontwierp Dekkers de ‘care bra’ voor vrouwen die een borstamputatie moesten ondergaan. “Vrouwen met borstkanker schreven mij talloze brieven met de vraag of ik nu ook eens aan hen kon denken”, legt de Nederlandse ontwerpster uit. In eerste instantie kon ik niet geloven dat ik voor die brievenschrijfsters iets kon betekenen. Uiteindelijk maakte ik een afspraak met een oncoloog en liet ik twintig vrouwen de collectie passen onder begeleiding van mijn voltallige technische team.

“Achttien vrouwen vonden hun gading in de gewone collectie, maar twee vrouwen konden niet geholpen worden. Dat greep mij zo aan dat ik besloot de ‘care bra’ te ontwerpen”. De ‘care bra’ is een BH speciaal gemaakt voor vrouwen die hun borsten, of toch een deel ervan, moesten laten amputeren. Aan de binnenkant van de zwarte of witte BH zit een zakje waarin alle soorten borstprotheses passen. “Vergelijk het met een push up”, probeert Dekkers het systeem te verduidelijken.

Bewegen doet de kans op borstkanker met vijftien procent dalen

Daarnaast besloot de roodharige lingerieontwerpster geld in te zamelen om onderzoek naar borstkanker te ondersteunen. In mijn bedrijf werken 200 mensen waarvan 90 procent vrouwen zijn. Als je weet dat één op de negen vrouwen ooit in haar leven borstkanker zal krijgen, is het duidelijk dat ik in mijn omgeving op een hele directe manier met de ziekte geconfronteerd zal worden. Misschien krijg ik zelf wel borstkanker. Ik vind het dus heel belangrijk om mijzelf in te zitten voor dit goede doel.”

Dekkers probeert tenslotte ook bewustwording te creëren rond het feit dat vrouwen die veel bewegen dertien tot vijftien procent minder kans maken op borstkanker. “De movecampagne voer ik voornamelijk via sociale media. Op twitter ontvang ik via de hashtag ‘move’ geregeld boodschappen als ‘ik ben de trap vier keer op en af gelopen #move’. Dat doet me plezier, want bewustwording rond meer bewegen is heel belangrijk binnen een preventieve campagne.”

Marlies Dekkers apprecieert dat Think Pink het ingezamelde bedrag zal gebruiken voor een concreet doel. De Belgische v.z.w. zal een website op poten zetten die patiënten informeert over hun ziekte. “Op de website kan je terecht met vragen die terechtkomen bij een oncoloog, psychiater of andere specialisten. Zij staan klaar met een duidelijk antwoord.”(JK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content