The Blog Works: 7 essentiële tips van en voor bloggers

12/12/12 om 14:50 - Bijgewerkt om 14:50

Bron: Knack Weekend

De tweede editie van The Blog Works legde de focus op professionaliteit. Hoe pak je je blog zo goed mogelijk aan, hoe kan je hem omzetten in een bedrijfje zonder je eigenheid te verliezen en hoe leer je wat je blog eigenlijk waard is. Experts aan het woord.

The Blog Works: 7 essentiële tips van en voor bloggers

Wanneer het medialandschap rimpelt en traditionele journalisten bang de neus optrekken voor nieuwe schrijfverschijnselen is het hoog tijd dat er een gesprek wordt aangegaan, zo dachten ook Stephanie Duval en Marie Lemaître. Lemaître is social media manager bij PR bureau Oona, alwaar ze haar thesis over de relatie tussen PR en bloggers in praktijk kan omzetten. Duval is de pen en lens achter 70percentpure, hoofdredactrice van Label magazine en adviseert daarnaast (mode)bedrijven over hun aanwezigheid op digitale mediakanalen en hun online identiteit.

Vorig jaar organiseerden ze voor het eerst The Blog Works, een platform waar bloggers terecht kunnen voor informatie, lezingen en workshops. Waar de eerste editie zich enkel toespitste op modebloggers hebben Duval en Lemaître het project opengetrokken naar alle lifestyleblogs. Het onderwerp van dit jaar? Hoe kan je je blog zo professioneel mogelijk aanpakken. "Je hebt nu eenmaal een zekere verantwoordelijkheid naar je lezers toe" zegt Duval. "Vandaag de dag is een blog niet meer gewoon een online dagboekje dat je af en toe update wanneer je er zin in hebt." En dat zullen we geweten hebben.

Voor iedereen met vingers en een internetverbindingBlogs begonnen zo'n tien jaar geleden aan hun opmars als samentrekking van de term web-log: online thuishavens voor mensen die zonder verplichtingen hun zegje wilden doen. De laatste vijf jaar is het blogfenomeen echter ontploft en heeft bijna iedereen met vingers en een internetverbinding een wordpressaccount. "Een hype", beweren kwatongen, maar wat onvermijdelijk is bij zo'n wijdverspreid gegeven is dat een aantal mensen er goed in worden. Heel erg goed zelfs. De grote namen halen zo'n 50.000 clicks per dag en konden van hun hobby hun beroep maken. Modeblogsters begonnen op te duiken op de eerste rij van grote modeshows en gingen samenwerkingen aan met belangrijke labels, mensen surften massaal naar populaire reisblogs voor een eerlijke hotelrecensie en interieurbloggers begonnen een eigen meubellijn. Bloggen een onbelangrijk en voorbijgaand fenomeen? We dachten het niet.

De mogelijkheden die blogs met zich mee kunnen brengenDuval en Lemaître willen daarom onze blogosfeer attent maken op het veranderde medialandschap en de mogelijkheden die een blog met zich mee kan brengen, mits bereidheid daar hard voor te werken. In de namiddag konden aanwezige bloggers verschillende fotografieworkshops volgen (het oog wil namelijk ook wat), in de voormiddag mochten ze vijf gevarieerde sprekers bestoken met al hun vragen en twijfels. Wij noteerden alvast deze tips:

- "Claim die niche" Bart Lapers (Travel.Bart.La)
Doe iets wat niemand anders je heeft voorgedaan en probeer daar dan ook de beste in te worden. Net als in de offline bedrijfswereld is het gat in de markt vinden voor blogs essentieel. Ook Susie 'Stylebubble' Lau is het hiermee eens. Zij vindt dat je moet nadenken over wat je toevoegt aan wat er al bestaat. Wees origineel, vind een niche, specialiseer je erin.

- "Wees vertrouwd met Google analytics" Amber Venz (rewardStyle)
Het is nu eenmaal heel belangrijk dat je je cijfers leert lezen. Zo weet je waar je lezers vaak op klikken, wat ze graag lezen, in welk land ze wonen en op welke manier ze op je blog terecht zijn gekomen. Cruciale informatie als je diezelfde lezers gelukkig en geïnteresseerd wil houden.

- "Blijf altijd trouw aan jezelf" Jantine Vaartjes (April and May)
Op een gegeven moment zullen merken je benaderen om samenwerkingen aan te gaan. Fun! Maar let wel dat je je eigenheid bewaart; in zee gaan met een label dat jouw persoonlijke stijl of ethiek niet weerspiegelt heeft niet veel zin. Ook Bart Lapers probeert te allen tijde zijn integriteit in stand te houden door zo eerlijk mogelijk vluchten en hotels te bespreken en zijn lezers uit te leggen hoe ze dat soort tripjes op een goedkope manier kunnen doen. Hem dus een gratis reisje met alles erop en eraan aanbieden heeft niet veel zin; de kick is er op die manier voor hem af en dat is net de essentie van zijn blog. Susie Lau verwoorde het als "Leer nee zeggen"; je hoeft niet op elke vraag te springen, je hoeft niet over alles even enthousiast te zijn.

- "Laat je passie zien" Arieta Mujay (Press River Island)
Of je nu graag bakt, tweedehandswinkels afspeurt of reist: het is belangrijk om die passie die je op je blog deelt ook in het echte leven uit te stralen. Een modeblogster die er niet modieus uitziet of een beautyblogster met slordig aangebrachte foundation maken nu eenmaal niet zo'n goede indruk. Verzorg je imago, ga gesprekken aan, voer intelligente discussies en durf gepassioneerd te praten over jouw interesseveld. Geloofwaardigheid en een zekere expertise zijn belangrijk.

- "Behoud de band met je lezers" Susie Lau (StyleBubble)
Simpel: zonder lezers sta je als blogger nergens. Het is daarom ook belangrijk om te weten waarom je lezers net jouw blog lezen (zie Google Analytics). Een van de voornaamste drijfveren achter het succes van blogs is omdat de schrijvers erachter herkenbaar zijn. Het zijn "gewone mensen" die hun lezers weten te inspireren; de drempel is laag. Door het succes van bloggen worden sommige bloggers tot celebs gebombardeerd waardoor die vertrouwensband volledig weg is. Blogster van eigen bodem Brunette Blogging wijdde onlangs nog een interessante post aan dit fenomeen.

- "Vertegenwoordig jezelf op verschillende platformen" Amber Venz
Het medialandschap is tegenwoordig zo uitgebreid dat je jezelf als merk kan verkopen via verschillende kanalen. Begin te tweeten, neem een instagramaccount, creëer pinterestboards en laat ieder platform een aanvulling op elkaar zijn.

- "Werk voor jezelf een ethische code uit, communiceer die en hou je eraan" Susie Lau
Bloggers worden, naarmate ze groeien, met verschillende dilema's geconfronteerd. Neem ik geld aan voor gesponsorde blogposts? Laat ik reclame toe op mijn site? Schrijf ik over ieder reisje dat ik heb gedaan? Bespreek ik elk product dat door mijn brievenbus valt? Ga ik de biologische levensstijl promoten? Weiger ik producten die niet diervriendelijk zijn?" Het is ok om over dit soort vragen een standpunt in te nemen, maar het is wel belangrijk dat je dit soort informatie communiceert naar je lezers en naar PR-personen en dat je je hieraan houdt. Altijd.

Hoewel het moeilijker is om met je blog in een tweetalig mini-land als België uit te groeien tot een eenmansbedrijf vinden we het zeker een goede zaak dat bloggers zichzelf en hun pennenvruchten serieus nemen. Zoiets komt de kwaliteit zeker ten goede en gezonde ambitie is nooit weggegooid. Ook bij Knack Weekend geloven we sterk in de toegevoegde waarde van blogs. Daarom hebben we vorig jaar ook voor de eerste keer de Weekend Blog Awards georganiseerd, een initiatief dat zeker een vervolg zal krijgen. (KS)

Onze partners