Actuele Thema's »

De creatieve Invasie

woensdag 14 december 2011 om 09u44

Samen met de collega’s van Knack en Knack Focus pakken wij deze week uit met de ‘Mensen van het Jaar’. De keuze van Knack Weekend is gevallen op De Invasie, een platform voor jonge ontwerpers.

Onze Mens van het Jaar 2011 is dus een collectief. Een wisselend collectief zelfs. Nu zijn ze met zijn vijven, ontwerpers en creatieve geesten die de krachten bundelen om beginnende ontwerpers te steunen, zowel in mode, juwelen, interieurobjecten als grafisch design. De Invasie biedt hun een verkoopsforum en een ontmoetingsplatform.

Wie ons van nabij volgt, zal zeker al over De Invasie gelezen hebben. We hebben er enthousiast over bericht omdat we het een uitstekend initiatief vinden. Er is een webshop, maar ze trekken ook geregeld met de hele winkel voor enkele dagen naar een stad of openen een tijdelijke pop-upstore.

Springplank

“Er is voor jonge ontwerpers een leegte tussen afstuderen en een eigen zaak beginnen”, zo verklaart ‘robot’ Bert de aantrekkingskracht van De Invasie op ontwerpers. Maar voor wie wil meedoen, gelden professionele selectiecriteria. Goedbedoelde hobbybeurzen voor huis-tuin-en-keuken-createurs zijn er al voldoende.

Hun jargon is strijdvaardig: ze spreken over de invasie van een stad, hun ontwerpers zijn strijders en de leden van het collectief noemen zichzelf robots. Een stevig taalgebruik dus dat vooral de grote drive, het doorzettingsvermogen en een stevige dadendrang verraadt.

Persoonlijk contact

Wat De Invasie doet, zit op allerlei manieren pal op de tijdgeest. Zo speelt hun aanpak en aanbod in op de zoektocht van consumenten naar persoonlijke en handgemaakte objecten met een verhaal. Bij dat verhaal hoort vaak een persoonlijk contact met de ontwerper en dat kan tijdens de events van De Invasie.

Klanten zijn daarbij niet zozeer in de status van de ontwerper geïnteresseerd. “Het gaat om de persoon zelf, hoe die werkt en communiceert en ook produceert”, aldus ‘robot’ Yves. Verder is het idee van een collectief helemaal van deze tijd: samen sterk; ideeën en informatie uitwisselen, sharen.

Do-it-together

Dat wordt beaamd door enkele gereputeerde marktonderzoekers die Knack Weekend sprak voor het eerste nummer van 2012 (uit op 4 januari), een nummer waarin we, ook al een traditie, vooruitblikken op het komende jaar. Maarten Leyts van Trendwolves ziet bij jongeren een verschuiving van do-it-yourself naar do-it-together. Ze zijn op zoek naar gelijkgestemden om informatie en kennis uit te wisselen.

Jongeren zijn bovendien geïnteresseerd in hoe en waarom iemand iets creëert. “Het label creatief staat hoog aangeschreven. Als je vergelijkt met vroeger, wordt creativiteit ook in het zakenleven meer naar waarde geschat. Je ziet dat het aantal microbusinesses, kleine ondernemingen, groeit. Er zijn nu ook zoveel mogelijkheden om online te verkopen.”

Beperkt budget

De consument van vandaag kan zichzelf vinden in het aanbod van De Invasie, dat zich qua prijsniveau positioneert tussen de massaproductie van ketens en de dure designmerken. “Jongeren van nu willen kwaliteit”, aldus Herman Konings van Pocket Marketing/nXt. “Ze zijn opgevoed door babyboomers met een brede kijk op de wereld en een bepaalde smaak. Maar eenmaal op eigen benen, zeker tegen de huidige economische achtergrond, zitten ze met een beperkt budget. Vandaar het succes van een Affordable Art Fair bijvoorbeeld, en natuurlijk van De Invasie.”

Ondertussen werkt De Invasie aan de toekomst. Voorlopig is elk project een gevecht, maar de events voor 2012 zijn al rond en 2013 ziet er goed uit. Er wordt ook gesleuteld aan een nieuwe website, om crowdsourcing mogelijk te maken. “Dat betekent dat mensen hun favoriete ontwerpers al tijdens het productieproces financieel kunnen steunen”, zegt ‘robot’ Pieter. Over enkele jaren wil het collectief internationaal gaan.

Trui Moerkerke

Meer info over De Invasie: www.deinvasie.be  
Herbekijk de videoportretten van enkele strijders van De Invasie via deze link.

KnackWeekend-nieuws in je facebook nieuwsfeed

Meer over: , ,

   

Reageer

Nieuwsbrief

Ontvang het recentste lifestyle nieuws wekelijks in uw mailbox!

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse reizennieuwsbrief

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijkse recepten

Schrijf u in op KnackWeekend wekelijks culinair nieuws

E-mail:
 

Meest gedeeld

  • Special: Accessoires
  • 72 tassen, schoenen & laarzen

Whitepapers

UiT met Kinderen