'Stress kan vernietigend werken, maar ook energie geven'

18/06/16 om 17:53 - Bijgewerkt om 18:18

'Het maakt niet uit of je gaat afwassen, koken of tuinieren. Als je het met volle overgave en volledige aandacht doet, word je er beter van', schrijft hoofdredactrice Lene Kemps in haar edito.

Als je iets doet met je handen, maak je je hoofd leeg. Een vriendin begint in stresssituaties meteen te strijken. Goed voor tientallen dienstencheques. Een andere breit erop los, aan de lengte van de sjaals kan ik zien hoe groot de druk was. Een vriend gaat lopen, eindeloos ver als het moet. 'Iets doen' brengt rust, jaagt de stress weg. De kern van de aanpak is : met je hoofd bij het hier en nu blijven, en niet gaan piekeren over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren. Het gedachtenmolentje stopzetten.

Stress kan je energie geven. Het kan een adrenalinestoot zijn die je aanzet om die deadline te halen, om nog net even door te gaan tot de volledige verhuis geregeld is, om overeind te blijven doorheen grote tegenslagen en kleine rampen. Stress kan ook vernietigend zijn. Het veroorzaakt hartaanvallen en haaruitval (met een vertraging van drie maanden trouwens). Het knaagt aan je immuunsysteem, verhindert je te slapen en werkt uiteindelijk contraproductief. En wat nog het ergst is : stressen over stress. Uit een onderzoek bleek dat mensen die zeggen dat stress een negatieve impact heeft op hun gezondheid, twee keer zoveel kans lopen op een hartaanval als mensen die de impact van stress lager inschatten (ongeacht hoeveel druk ze in de realiteit echt ervaren). De grootste stress komt van het piekeren over stress, dan ben je twee keer de pineut.

De beste antistressmethode is gekend : mediteren. En ik bewonder de mensen die dat elke dag doen, maar ik kan de discipline en het geduld niet opbrengen. En blijkbaar hoeft dat niet. Amsterdamse onderzoekers lieten drie groepen proefpersonen verschillende methodes uitproberen : fitness en beweging, ademhalingsoefeningen onder begeleiding van een app (bio-feedback) en mindfulnessmeditatie. De drie methodes verminderden het angstniveau, en gaven een algemeen gevoel van welzijn. Zo lang je de gekozen activiteit maar graag deed en in je leven kon integreren, werkte het. Het maakt dus niet uit of je gaat afwassen, koken of tuinieren. Als je het met volle overgave en volledige aandacht doet, word je er beter van. Je kunt uiteraard ook yoga doen tot je erbij neervalt, maar als je blijft denken aan die deadline op het werk of aan die ruzie met je vriend, heeft het nul effect in je hoofd.

Ook lachen werkt. Zelfs als het een volledig valse glimlach is. In een experiment van de Universiteit van Texas werd aan 169 proefpersonen gevraagd om een stressvolle opdracht uit te voeren met : een neutrale gezichtsuitdrukking, een standaardlach en een 'Duchenne smile' (een echte, eentje met de mond én de ogen). Sommige personen moesten de uitdrukking zelf aannemen, bij anderen werd het gezicht in de juiste plooi gestoken met stokjes, echt waar. Wat bleek : iedereen die lachte, zelfs geforceerd, recupereerde sneller van stress. Morgen in de file : allemaal lachende mensen.

Onze partners