Première Notre Dame de Paris

Voor één keer kwamen in Antwerpen de paasklokken niet uit Rome, maar uit Parijs. Om de premièregenodigden meteen in de sfeer te brengen van de musicalversie van Victor Hugo’s onsterfelijke Klokkenluider van de Notre Dame was het plein voor de Stadschouwburg in een laat-Middeleeuwse sfeer gedompeld met een namaakfaçade van de Parijse kathedraal, compleet met klokken en demonische waterspuwers en een schare jongleurs, muzikanten en dansende zigeunerinnen. En ja, BV’s en andere vertegenwoordigers van de beau monde waren talrijk aanwezig, niet verhinderd door familiefeesten, het gure weer en de Ronde van Vlaanderen. En het loonde de moeite: Notre Dame de Paris is een indrukwekkend spektakel met prachtige, functionele decors en wervelende choreografieën. Niet dat u de melodieën meteen zult meefluiten. Notre Dame is namelijk geen musical in de Angelsaksische traditie, maar een popmusical van Frans-Canadese origine zonder gesproken dialogen. Alles wordt gezongen, wat vaak tot fraaie muzikale hoogstandjes leidt, zonder meteen gemakkelijk in het oor te liggen. En ja, soms doet de Nederlandse tekst van het tragische liefdesverhaal over de wulpse zigeunerin Esmeralda en haar talrijke aanbidders onder wie de onfortuinlijke bultenaar Quasimodo wat gezwollen aan, maar de dynamiek van de voorstelling met het voortdurend wisselende bühnenbeeld en de acrobatische Cirque de Soleil-achtige balletten maakt veel goed.

Het showtrapmoment

Het premièrepubliek was alvast gul met applaus en dat had zeker ook met de uitstekende casting te maken: Sandrine heeft niet alleen de nodige soul in haar stem, maar straalt ook de juiste mengeling van breekbaarheid en onschuldige sensualiteit uit en ook de onherkenbaar geschminkte Gene Thomas gaat zowel vocaal als dramatisch helemaal op in zijn rol. Het kan niet simpel zijn, zingen terwijl je vastgebonden op een rad over de scène gerold wordt. Beide zangers worden omringd door een homogeen ijzersterke cast van musicalacteurs als Dennis ten Vergert (de dichter Gregoire), Wim Van den Driessche (de malafide aartsbisschop Frollo), Tim Driesen (kapitein Phoebus), Clayton Peroti (Clopin, de aanvoerder van de illegalen) en Jorien Zeevaart (Fleur-de-Lys). Niets dan opgetogen gezichten toen de hele cast na de voorstelling opgefrist en in glamourverpakking via de trap haar entrée maakte, stilaan een mooie traditie bij premières in de Stadsschouwburg. Ook altijd aardig om zien: de trotse familie van de performers, uiteraard van de hoofdrolspelers, maar ook van het corps de ballet. Want stiekem vindt elke moeder haar telg natuurlijk de grootste ster…

Linda Asselbergs

Notre Dame de Paris van Riccardo Cocciante en Luc Plamondon, een productie van Musical van Vlaanderen loopt nog in de Antwerpse Stadsschouwburg tot 17 april.

Alle info en reservatie: www.stadsschouwburgantwerpen.be of www.musicalvanvlaanderen.be – 0900/69.900

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content