Première: De dame met het hondje

Als tegenspeelster koos Herbert Flack Patsy Van der Meeren, bij velen vooral bekend van Thuis, waarin ze lange tijd gestalte gaf aan Marie, de blinde dochter van ‘Jean-Pierre den antiquair’, alias Flack.

Het verhaal van De dame is puur in z’n eenvoud: in het pre-revolutionaire Rusland ontmoeten een oudere, wat blasé bankier en een levendige, maar in de liefde gefrustreerde jonge vrouw elkaar in het mondaine Jalta aan de Zwarte Zee. Beiden zijn ongelukkig getrouwd en het onvermijdelijke gebeurt, ze beginnen een op het eerste zich banale affaire die in de loop der jaren zal uitgroeien tot een verschroeiende passie. Maar het blijft telkens bij een paar gestolen dagen samen. Omdat het noodlot de geliefden uit elkaar houdt of omdat ze zelf niet de moed hebben om zich uit hun verstarde bestaan los te rukken en voluit voor de hartstocht te gaan?

Een klassiek theatergegeven dat door de videoprojecties, de achtergrond muziek en het efficiënt gebruik van de zaal met balkon een filmisch karakter krijgt. En laten we vooral de mooie kostuums van Mimi Peetermans niet vergeten, die de nostalgische tijdsgeest ademen.

Herbert Flack houdt zijn Dimitri bewust ‘klein’: geen brede gebaren of theatrale stemverheffingen. Maar wat een scala van emoties glijdt over zijn gezicht! Patsy Van der Meeren is zonder meer een revelatie als Anna, nu eens speels en adrem, dan weer verward en vol wroeging, maar gaandeweg aan kracht en maturiteit winnend.

Prikkelend puur theater over ‘de pijn onder het vel’ zoals Herbert Flack het zelf noemt en fel toegejuicht door de vele collega’s uit de theaterwereld die voor deze creatie naar het Fakkeltheater waren afgezakt.

Linda Asselbergs Voorstellingen tot 12 februari in de Zwarte Zaal van het Fakkeltheater, Reyndersstraat 7, Antwerpen. www.fakkeltheater.be en www.herbertflack.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content