Ook jonge kunstliefhebbers zonder eindeloos budget komen aan hun trekken tijdens Art Up

12/02/15 om 14:29 - Bijgewerkt om 14:44

Art Up, de beurs voor moderne kunst in Rijsel, is aan haar achtste editie toe. De kernbegrippen dit jaar zijn geometrische abstractie en diversiteit in aanbod. Hoe interessant is het voor jonge mensen zonder duizelingwekkend inkomen om een beurs als deze te bezoeken? Weekend.be zocht het voor u uit.

Ook jonge kunstliefhebbers zonder eindeloos budget komen aan hun trekken tijdens Art Up

Art Up © -

Didier Vesse, de directeur van Art Up, ziet er met zijn hippe bril, flashy New Balances en jeugdige enthousiasme heel wat jonger uit dan zijn werkelijke leeftijd. Geen oude fossiel die leeft in het verleden, maar een kwieke kunstminner die zijn liefde wil overbrengen op de jeugd. Het Belgische publiek ziet hij graag komen. 'Belgen zijn veel gecultiveerder dan wij. Ze hebben meer kennis van zaken en het zijn goede klanten,' klinkt het. Of dit mouwstroperij is of een oprecht compliment, wie zal het zeggen.

Word verliefd

Wanneer we vragen of het vandaag de dag nog interessant is om te investeren in kunst, antwoordt hij dat je in eerste instantie geen kunst moet kopen om er rijk van te worden. 'Het moet een coup de foudre zijn, liefde op het eerste gezicht,' licht hij toe. Galeristen verkopen uiteraard hun kunst om geld te verdienen, maar het doel van het publiek moet liefde zijn. Art Up wil een breed publiek aantrekken: van volleerde verzamelaars tot beginnelingen. Voor elk wat wils.

Je bent jong en je wilt wat

Zowel jonge galerijhouders, jonge kunstenaars als jonge kopers zijn aan het juiste adres bij Art Up. Het thema van dit jaar, geometrische abstractie, trekt jonge galeristen en kunstenaars aan omwille van de nieuwe technieken die hier vaak voor gebruikt worden. Ook drukwerk en prints krijgen een prominente plaats op de beurs.

Ook jonge kunstliefhebbers zonder eindeloos budget komen aan hun trekken tijdens Art Up

Volgens Didier Vesse hebben jonge kunstliefhebbers niet één bepaalde stijl die ze het mooist vinden. 'Kunst is subjectief en iedereen heeft andere smaak.' Wel heeft de jeugd vaak een minder diepe portemonnee. Daarom zijn prints en foto's vaak erg populair bij jonge mensen. 'Ga ook eens kijken bij 'Art Symbiose' tipt de directeur. 'Daar hebben ze heel toegankelijke en betaalbare Japanse kunst.' Wie tussen de 50 en de 600 euro wil spenderen, heeft genoeg keuze tijdens Art Up. 'Een kunstwerk kopen, kan je leven veranderen,' aldus Vesse. Of je nu pas komt piepen of een oude rot in het vak bent, een kunstwerk aanschaffen is volgens de directeur van de beurs een daad die een grote invloed kan hebben.

Galerijen met jong talent om in de gaten te houden: Ad Galerie (Montpellier), Art tob e Gallery (Lille), Galerie Bacqueville (Lille), Galerie Garnier Delaporte (Sancerre), Galerie Valerie Lefebvre (Saint-André), XR INC (Moeskroen).

Mannenwereld

Didier Vesse probeert zoveel mogelijk diversiteit op zijn beurs aan te bieden. Ook op gebied van galeriehouders houdt hij de vinger aan de pols. Hij screent de ingediende dossiers grondig en gaat zelf actief op zoek naar interessante galerijen.

'Ieder jaar zijn er meer en meer vrouwelijke galeristen aanwezig op Art Up.' Toch is slechts twintig procent van het totaal aantal galeriehouders van het vrouwelijke geslacht . Vroeger was het een typisch mannelijke aangelegenheid legt Vesse uit. 'Het waren vooral vrouwen met rijke echtgenoten die in het verleden een galerij begonnen. Tegenwoordig zijn vrouwen zelfstandig en richten ze zelf galerieën op uit liefde voor het vak.'

Art Up in cijfers

- 4 dagen: van 12 tot 15 februari

- 12.000 m2 tentoonstellingsruimte

- 8ste editie van de beurs

- 27 buitenlandse galerieën uit 9 landen

- 16 Belgische galerieën

- 20 procent vrouwelijke galeristen

www.art-up.com

Lees meer over:

Onze partners