Ontwerpers herinterpreteren de Britse kroon

16/05/12 om 09:43 - Bijgewerkt om 09:43

Onder meer Lanvin, Mulberry en Paul Smith namen de St. Edward's Crown onder handen.

Om het diamanten jubileum van de Britse Queen Elizabeth te vieren werden reeds verschillende acties op poten gezet, maar deze is toch wel heel bijzonder. Grootwarenhuis Harrods heeft 31 stijlvolle bedrijven uitgedaagd om de beroemde St. Edward's kroon te restylen. Toen koningin Elizabeth in 1953 gekroond werd kreeg ze de St Edward's kroon op haar krullen gedeponeerd, een massief gouden geval, gevoerd met fluweel en hermelijn die zo'n 2,2 kilo weegt. De kroon is bezet met parels, smaragden, diamanten en saffieren en wordt uiteraard tot de Britse kroonjuwelen gerekend. Let wel, de koningin heeft dit ding niet iedere levensdag op haar hoofd gehad. De echte St. Edwardskroon wordt enkel bij kroningen uit de vitrinekast van de London Tower gehaald, voor andere officiële aangelegenheden heeft Elizabeth een meer alledaagse en gelukkig ook minder zware kroon.

Toch is de St. Edwards het bekendste Britse symbool; hij wordt gebruikt in wapenschilden, broches en briefhoofden, en staat nog steeds symbool voor de grootsheid van het Britse rijk. Geen wonder dus dat grootwarenhuis Harrods aan verschillende ontwerpers vroeg om hun eigen interpretatie te geven van deze kroon. De resultaten mogen er wezen. Zo recreëerde juwelenmerk De Beers de kroon met 974 diamanten, werkte Salvatore Ferragamo met bloemen en maakte ook Roberto Cavalli het bont met zijn ontwerp. (KS)

De 31 verschillende kronen worden nog tot 15 juni tentoongesteld in Harrods, Londen.

Onze partners