Onderzoekers ontwikkelen parfum dat pas werkt wanneer je zweet

© iStock

Noord-Ierse wetenschappers hebben een uniek parfum gebotteld dat pas een geur afgeeft nadat het lichaam zweet produceert, een absolute primeur. Of het parfum effectief een oplossing biedt om zweetproblemen aan te pakken, laten we in het midden.

De vloeistof is in principe geurloos, maar geeft een sterke, prettig geurende essentie af bij contact met vocht, zoals water of menselijk zweet. In de vloeistof zitten er speciale moleculen, die de geur van het parfum in bedwang houden en dus tijdelijk blokkeren. Pas wanneer de speciale moleculen in aanraking komen met lichamelijke vloeistoffen als zweet, wordt de connectie tussen de geurloze vloeistof en het parfum verbroken en komt het aroma vrij.

De wetenschappers beweren dat hun splinternieuwe doorbraak kan leiden tot de ontwikkeling van nieuwe parfums die reageren op de zweetproductie van mensen. Momenteel is het afwachten tot het parfum op de markt komt, maar zijn de wetenschappers al volop in gesprek met een parfumfabrikant over de lancering van een commercieel luchtje.

Wandelende fastfoodketen

Dit eigenzinnige parfum is niet het enige geurtje dat de laatste tijd op veel aandacht in de media kon rekenen. Zo liet Burger King zich enkele weken geleden van een compleet andere kant zien toen de fastfoodketen op de proppen kwam met een parfum geïnspireerd op de geur van de Whopper, de bekendste hamburger van de keten. Tot nu toe werd het goedje enkel te koop aangeboden in de plaatselijke vestigingen van Japan, voor zo’n 35 euro per flesje. De (wan?)smakelijke uitvinding bleek een succes, want het limited edition geurtje was reeds op de eerste dag van verkoop in de helft van de winkels uitverkocht.

Onderzoekers ontwikkelen parfum dat pas werkt wanneer je zweet
© Burger King

De drang om de geur van vettig voedsel op te bottelen in een parfumflesje is geen nieuw gegeven, enkele jaren geleden ontwierp parfumfabrikant Fargginay een unisex parfum dat doet denken aan de geur van versgebakken spek in de pan. Wie dus op zoek is naar een cadeau voor de Ron Swanson in haar leven, kan haar zoektocht bij deze stopzetten.

Een snufje nostalgie

In nostalgische buien worden vaak impulsieve beslissingen gemaakt, en dat heeft ook parfumfabrikant Demeter goed gezien. In 2010, toen het plasticinemerk Play Doh 50 kaarsjes uitblies, werd een parfum dat naar plasticine ruikt, ontwikkeld. En met succes. Massaal veel mensen bleken hun favoriete geur van hun kindertijd – die van plasticine – nog eens te willen opsnuiven. Best niet letterlijk te nemen.

Nostalgie scheen nog wel eens een goeie reden te zijn om bepaalde geuren te fragmenteren. Wie de authentieke geur van een écht, fysiek boek in tijden van e-books en dergelijke mist, kan terecht bij dit artikel, waar parfums worden besproken die bevestigen dat niets zo goed ruikt als een boek, perkament of een krant.

(LD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content