Onderzoek: Grote webshops zetten weinig in op duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden

21/04/16 om 15:46 - Bijgewerkt op 22/04/16 om 10:47

Heel wat gekende webshops lappen duurzaamheid aan hun laars, blijkt uit een onderzoek van Rank a Brand. Retourzendingen zijn vaak de boosdoener. Alleen Otto en bol.com doen het iets beter dan gemiddeld.

Onderzoek: Grote webshops zetten weinig in op duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden

© iStock

Uit onderzoek naar de duurzaamheidsprestaties van webshops uit Nederland en internationaal, blijkt dat de meeste merken weinig tot geen moeite doen op gebied van duurzaamheid . Van de 20 beoordeelde webshops voldoen er 12 aan geen enkele van de 42 criteria op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Bovendien halen 18 webshops (90%) het laagste E-label van Rank a Brand.

Onderzoek: Grote webshops zetten weinig in op duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden

© -

Alleen Otto en bol.com doen het iets beter, maar zitten nog lang niet in de A- of B-categorie. Otto haalt net een C-label dankzij maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen en het uitbreiden van het assortiment aan duurzame en eerlijke producten. Bol.com scoort een D-label door het halen van de eerste mijlpalen bij het terugdringen van CO2-uitstoot en retourzendingen, en door het gebruik van verantwoord verpakkingsmateriaal. Er is dus geen enkele webshop die een A- of B-label haalt.

Grootste boosdoeners

Webshops in de consumentendetailhandel hebben het voordeel dat ze niet gevestigd zijn in gebouwen die elektriciteit, gas en water verbruiken. Webshops produceren zelf niet en creëren op die manier geen afval. Ondanks deze voordelen op het gebied van duurzaamheid hebben ze hun toch hun eigen impact op het milieu. De uitstoot van broeikaseffecten als gevolg van transport en het verbruik van verpakkingen zijn hier de grote boosdoeners.

Retourzendingen

De grote hoeveelheid aan door consumenten geretourneerde producten zorgt ook voor de negatieve ecologische voetafdruk. Naar schatting wordt een kwart tot één derde van de online bestellingen teruggezonden.

Samen met consumenten wil de vergelijkingssite Rank a Brand merken mensvriendelijk, klimaatvriendelijk, milieuvriendelijk en diervriendelijk maken. Rank a Brand biedt een handige tool (ook mobiel) om van de bekende merken de meest duurzame te kiezen. Surf naar Rankabrand.nl voor meer info.

Onze partners