Nieuwe uniformen Kaat Tilley voor Thomas Cook onthuld

© Thomas Cook

Thomas Cook viert zijn 10-jarig bestaan met een gloednieuwe outfit en een vernieuwd menu.

Modeontwerpster Kaat Tilley onthulde de uniformen die ze ontwierp voor de verjaardag van Thomas Cook. De luchtvaartmaatschappij bestaat tien jaar en daar hoort een gloednieuwe outfit Ć©n een vernieuwd menu aan boord bij. De premiummaaltijden zullen vanaf volgende week bestaan uit de creaties van ‘Chef van het jaar’ Bart De Pooter. Samen met haar modellen wandelde Tilley recht uit het vliegtuig de catwalk op tijdens het verjaardagsfeest van Thomas Cook. Al deden de zwierige jurkjes ons niet meteen aan een vliegtuigcontext denken, maar riepen ze eerder associaties op met Oostenrijk, the fabulous fifties en een chique avondje uit. We polsten bij de ontwerpster dan ook naar hoe ze haar ontwerp afstemde op de werkomgeving van de stewardessen.

Bent u op bepaalde praktische moeilijkheden gebotst tijdens het ontwerpen? Tilley: “De vormgeving van de jurk ging vrij snel, maar met de technische gegevens heb ik even geworsteld. Het was een gevecht om ze praktisch te ontwerpen, maar het esthetische aspect ook te behouden. Het blijft voor mij een couturejurk. Hetzelfde jurkje heb ik acht keer opnieuw gemaakt, omdat ik ze telkens omwille van praktische redenen moest aanpassen. Een stewardess speelt namelijk verschillende rollen: ze moet er goed en gekleed uitzien, maar ze moet ook kunnen bewegen en werken in een vliegtuig.”

Waar heb je je inspiratie vandaan gehaald voor de ontwerpen?
Kaat Tilley: “Tijdens de gesprekken met Thomas Cook dacht ik meteen aan Marilyn Monroe, iemand die mensen deed dromen. Dus dat vrouwelijke en sensuele van Monroe heeft zeker gespeeld in mijn ontwerpen. Ik kreeg meteen het beeld in mijn hoofd van de glamoureuze jaren ’50, waarin het een plezier en privilege was om in een vliegtuig te stappen. Ik wilde de hostesses vrouwelijkheid laten uitstralen. Hun positieve houding past ook spontaan bij de uniformen, dus ik denk dat de samenwerking toch wel geslaagd is.”

Meer en meer bedrijven nemen de beslissing om samen te werken met ontwerpers, zoals bijvoorbeeld de NMBS en Bozar. Denkt u dat uniformen in het algemeen een upgrade nodig hebben? Tilley: “Ik denk dat die samenwerking zeker en vast in het voordeel werkt van de bedrijven. Een uniform mag je niet zien als een kledingstuk. Een uniform is een uitstraling, het vertelt het verhaal van een bedrijf. Je creĆ«ert bijna een enscenering voor andere mensen. Ik zie uniformen als een theatergegeven. Het bedrijf krijgt daardoor meer een naam, een uitstraling en ook meer karakter. En daar wordt volgens mij nog niet genoeg aandacht aan besteed, jammer genoeg.” (YU)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content