Musical Lelies gaat soms diep

Naar allebei de voorstellingen ging ik met enige reserve: naar de eerste bij ontstentenis van een kleinkind als testpubliek, naar de tweede omdat ik er wegens de foto’s van Door Van Boeckel in soutane spontaan van uitging dat een musical over kindermisbruik betrof. Van conditionering gesproken.

Musical-in-de-musical Nu is ‘Lelies’ hoe dan ook spraakmakend, zoals we dat gewend zijn van de voorstellingen van Judas Theaterproducties, eerder al verantwoordelijk voor onder meer het succesvolle ‘Je Anne’ en ‘Ganesha’, bekroond tot beste Vlaamse musical 2010. Basis van de musical is het toneelstuk ‘Les Feluettes’ van de Frans-Canadese Michel Marc Bouchard, in 1996 verfilmd als ‘Lilies’.

Het raamverhaal speelt zich af in het Québec van 1952: een bisschop wordt verzocht de biecht af te nemen van een doodzieke gevangene, Simon Doucet. Tot zijn grote ontzetting wordt de geestelijke gegijzeld door Doucet en zijn medegevangenen die een confronterend toneelstuk voor hem opvoeren. Want wat blijkt? Veertig jaar eerder studeerden Simon en bisschop Bilodeau samen aan hetzelfde college in het plaatsje Roberval, waar Simon smoorverliefd wordt op een jonge geruïneerde aristocraat, Vallier de Tilly.

Het komt tot een geheime relatie tussen de twee jongens, die door de jaloerse Bilodeau, zelf verscheurd door gevoelens voor Simon, aan het licht gebracht wordt. Hij is het die de misdaad pleegt waarvoor Simon onschuldig gevangen zit en daarvoor krijgt hij veertig jaar later de rekening gepresenteerd.

Functioneel naakt Wie moet deze voorstelling gaan zien? Mensen voor wie een musical niet noodzakelijk een luchtig spektakel met vrolijke liedjes en dansjes is. Want ‘Lelies’ gaat bijwijlen diep; er wordt all round sterk geacteerd, in het bijzonder door Door Van Boeckel in een aartsmoeilijke, want overwegend passieve rol en door Leendert De Vis, die zijn getormenteerde jongere ik speelt.

Hans Peter Janssens imponeert door zijn stem en présence. De aanpak van het thema homoseksualiteit is rechttoe rechtaan. Liefhebbers (m/v) van (functioneel) mannelijk naakt komen beslist aan hun trekken. De structuur van de musical-in-de-musical geeft een extra dimensie aan het verhaal. Ook de vrouwenrollen worden immers door mannelijke gevangenen gespeeld. De song ‘Ik heb je lief’ die door verschillende personages in een telkens verschillende context gezongen wordt, laat er geen twijfel over bestaan: liefde is universeel en trekt zich niets aan van geslacht of conventies.

Linda Asselbergs

Lelies, muziek Sam Verhoeven, tekst Allard Blom, regie Martin Michel, met naast voornoemden Timo Descamps, Matthew Michel, Ara Halici, Christian Celini ea, nog tot 30/12 in de Rode Zaal van het Fakkeltheater, Antwerpen. Wegens succes werden extra voorstellingen ingelast.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content