Max Havelaar reikt Fairtradeprijzen uit aan Belgische bedrijven

07/05/10 om 11:07 - Bijgewerkt om 11:07

Bron: Knack Weekend

Maar liefst 270.000 werknemers maken vandaag kennis met Fairtradeproducten.

Max Havelaar reikt Fairtradeprijzen uit aan Belgische bedrijven

In het kader van de campagne Fairtrade@Work 2010 van Max Havelaar laten ruim 780 Belgische werkgevers hun personeel vandaag proeven van Fairtradeproducten. Meteen beloont het onafhankelijke keurmerk tien bedrijven ook met een prijs voor originaliteit, of omwille van hun impact en engagement op lange termijn.

Maar liefst 270.000 werknemers maken vandaag kennis met Fairtradeproducten. De deelnemende bedrijven reageerden op een oproep van het onafhankelijke keurmerk Max Havelaar, dat dit weekend, op 8 mei, mee de internationale dag van de Fairtrade viert. Voor de bedrijven bestond de uitdaging erin een Fairtrademoment te organiseren voor het personeel, van een aangepast ontbijt tot zelfs Fairtradecocktailparties.

"Vorig jaar dongen 200 werkgevers mee naar een award", zegt directrice Lily Deforce. "Dit jaar zijn er dat bijna vier keer zoveel." Naast overheden en NGO's nemen ook heel wat commerciële bedrijven deel aan de actie, waaronder zeven grote spelers uit de Belgische Top 20. Zelf wijdt Max Havelaars het succes van de actie onder meer aan het belang dat steeds meer werkgevers hechten aan morele erkenning en sociaal engagement.

Aan de campagne is ook een wedstrijd gelinkt. De diverse initiatieven en voorstellen werden de voorbije weken immers voorgelegd aan een professionele jury; met onder meer trendwatcher Fons Van Dijck en Trui Moerkerke, hoofdredactrice van Knack Weekend. Vijf werkplaatsen worden vandaag dan ook beloond voor de originaliteit van hun project. Zo verspreidde het Brusselse Adhoc Communication een inspirerend, maar ludiek youtubefilmje via sociale media als Facebook (www.youtube.com/watch?v=KZZkJmzLN1A). "De boodschap is simpel: je hoeft geen weirdo te of "activist" te zijn om Fairtrade te consumeren", aldus zaakvoerdster Kathleen Vandendriessche.

De overige winnaars van een originaliteitsprijs zijn Sinergiek (Kortrijk), een interlokale vereniging rond sociale economie, de alternatieve kredietinstelling Credal SCRL-FS (Louvain-La-Neuve), de Stad Brugge en de Katholieke Hogeschool Leuven. Daar wonen deze ochtend meer dan duizend studenten de prijsuitreiking bij.

Nog vijf bedrijven ontvangen vandaag een prijs omdat ze structureel bijdragen tot het succes van Fairtradeproducten. Het gaat om Electrabel/Groep GDF Suez, Sodexo, dat recent overschakelde over Fairtradebananen en zich op bedrijfsrestaurants richtte, en de alternatieve handelsorganisatie Fair Trade Original (Bierbeek).

Carglass en BNP Fortis Paribas ontvangen hun prijs tenslotte uit handen van delegaties uit het Zuiden: cacaoproducenten uit de Ivoorkust (cacao) en suikerproducenten uit Paraguay.

Wim Denolf.

Info: www.maxhavelaar.be, www.wftday.org.

Lees meer over:

Onze partners