Marc Jacobs licht samenwerking met Coca-Cola Light toe in Londen

Na onder meer Karl Lagerfeld en Jean Paul Gaultier is Marc Jacobs dit jaar creatief directeur van Coca-Cola Light. Op de persconferentie in Londen had de Amerikaanse modeontwerper duidelijk zin in een vragenrondje.

Na onder meer Karl Lagerfeld en Jean Paul Gaultier is Marc Jacobs dit jaar creatief directeur van Coca-Cola Light. Op de persconferentie in Londen had de Amerikaanse modeontwerper duidelijk zin in een vragenrondje.

“Ik kom altijd graag naar Londen”, stak een goedgezinde Marc Jacobs van wal op de persconferentie waar hij zijn opdracht voor Coca-Cola Light toelichtte. “Net als mijn geboortestad New York is het een centrum van de popcultuur en een plek met een bloeiende straat- en jeugdcultuur en vernieuwende muzikanten en kunstenaars. In mijn ogen zijn er maar twee steden die op dat vlak zoveel gemeenschappelijk hebben met elkaar. Ik voel me hier volledig thuis.”

Iconen

De Amerikaanse modeontwerper nam eerder dit jaar de fakkel over van Jean Paul Gaultier als creatief directeur van Coca-Cola Light. Een samenwerking die ook deze keer originele flesjes oplevert: een speelse knipoog naar de dertigste verjaardag van het frisdrankenmerk, dat in 1983 gelanceerd werd. Rond elk decennium creëerde Jacobs een apart flesje in aluminium. Met verwijzingen naar de podia van Broadway en powerdressing voor de jaren ’80, tot een combinatie van stippen, strepen en geometrische patronen voor het eclectische eerste decennium van de 21ste eeuw.

“Coca-Cola Light is een deel van mijn leven”, bekende de ontwerper meteen. “Ik drink het waarschijnlijk al dertig jaar. In de week voor een show jaag ik er dagelijks wel vijf à zes blikjes door. Maar het is vooral prettig om met iconen te kunnen werken, of het nu om Louis Vuitton, Mickey Mouse of een frisdrankje gaat.”

Het ontwerpproces achter de flesjes leek sterk op dat voor kleding, voegde Jacobs eraan toe. “Het zijn totaal andere dingen, maar in beide gevallen zoek ik intuïtief en organisch naar iets dat klopt met wat ik wil uitdrukken. Desnoods pas ik mijn oorspronkelijke idee talloze keren aan. Maar marktonderzoek gaat er niet aan vooraf. Ik weet zelf wanneer het goed zit, en aan andere ontwerpers spiegel ik me al helemaal niet. Ik wil alleen maar mezelf overtreffen, niemand anders.”

Fitnesslijf

In de kortfilms en studiobeelden die de lancering begeleiden speelt Jacobs zelf de hoofdrol. Met genoegen, gaf de ontwerper toe: “Het is geen geheim dat ik graag in de schijnwerpers sta”. Bovendien grijpt Jacobs ook nu weer de gelegenheid om zijn gespierde fitnesslijf te tonen. “Het is waar dat ik de laatste jaren haast vaker zonder dan mét kleren gefotografeerd ben (lacht). Maar wat wil je? Ik word volgende maand vijftig. Dus als iemand me vraagt om mijn hemd uit te trekken en mijn eigen versie van de Coca-Cola-bink te spelen, wie ben ik dan om dat aanbod af te slaan?”

Jacobs wil die verjaardag trouwens doorbrengen in Rio de Janeiro. “Het is niet mijn gewoonte om mijn verjaardag uitgebreid te vieren. Deze keer wil ik vooral even op vakantie gaan, op het strand gaan luieren en lekker uit eten gaan – dat volstaat voor mij.”

Flips-flops

Of het niet vreemd is dat de artistieke directeur van Louis Vuitton zich nu ook met frisdrank bezighoudt, vraagt een journalist. Jacobs valt niet uit zijn lood te slaan: “De wereld is veranderd. De mode is de voorbije dertig jaar steeds toegankelijker geworden. Niet alleen door de opkomst van het internet en de sociale media, maar ook door de grote kledingketens. Daar vindt de consument nu goedkopere uitvoeringen van wat hij op de catwalk ziet. De mode is zichtbaarder en toegankelijker geworden, en daarmee is ook onze honger naar mode gegroeid. Het lijkt me dus een heel ouderwetse opvatting dat mode exclusief moet zijn om modieus te zijn, of dat een modeontwerper zich niet met andere dingen zou mogen bezighouden. In mijn lijnen zitten zowel stukken waarvan maar enkele exemplaren gemaakt worden als sleutelhangers en flip-flops – spullen die iedereen zich kan veroorloven. Het lijkt me modern om beide registers te bespelen, en daarvoor hoeft een ontwerper niets op te offeren of compromissen te sluiten. Als ivoren toren spreekt de modewereld me helemaal niet aan.”

Ook over de economische crisis en de toekomst van het ontwerpersvak maakt Jacobs zich weinig zorgen. “Ik denk niet dat dit nu een zwarter tijdperk is voor modeontwerpers dan de afgelopen decennia. Elk tijdvak heeft zijn voor- en nadelen, met alle kansen, uitdagingen en obstakels van dien. Achteraf maken we graag veralgemeningen, maar die doen de waarheid geweld aan. Alsof de jaren tachtig alleen over Dynasty en materialisme gingen.”

Uiteindelijk moeten jonge starters vooral geloven in zichzelf, meent Jacobs: “Doe dingen waar je je goed bij voelt en hou vol, ook als het even moeilijk is. Ik speelde zelf meermaals mijn baan kwijt en stond enkele keren op de rand van een faillissement, maar ik heb de moed nooit opgegeven. En besef dat je in de mode even hard zult moeten werken als in eender welk ander beroep. Dit vaak wordt vaak als iets frivool gezien, maar het is geen tv-show. Je kunt niet zomaar beslissen om alleen de prettige kanten van dit beroep te aanvaarden.”

Pornobaron

Naast zijn vijftigste verjaardag en de lancering van een cosmeticacollectie in het najaar wacht de ontwerper volgende maand ook de Amerikaanse première van Disconnect, de film waarin hij zijn acteerdebuut maakt aan de zijde van Jason Bateman en Andrea Riseborough. Een thriller rond het thema van het digitale tijdperk waarin Jacobs een pornobaron vertolkt.

“Meer acteerwerk zit er niet in”, verduidelijkt de duizendpoot snel. “Ik heb de rol aanvaard omdat de regisseur (Henry Alex Rubin, WD) een vriend van me is, maar het was zeker geen jeugddroom van me. Urenlang in de kou staan wachten om telkens opnieuw dezelfde dialogen op te moeten dreunen: dat is geen pretje. Er zijn vervelende momenten in het leven van een ontwerper, maar die zijn niets in vergelijking met wat een acteur moet doorstaan.”

Strak schema

Meer plannen zullen we Marc Jacobs vandaag niet ontfutselen. Die maakt hij ook niet, zegt de ontwerper. “Ik denk zelden ver vooruit. Ik probeer in het hier en nu te leven. Ik heb nog dromen en ambities genoeg, maar ik heb geleerd dat het beter voor me is om enkel op korte termijn plannen te maken. Ik voel me ook het lekkerst in mijn vel als ik een strak en duidelijk schema heb, met vaste tijdstippen om te eten, te sporten en te werken. Dan hoef ik daar alvast niet meer over na te denken. Het lijkt me leuk om spontaan te zijn, maar in de praktijk werkt dat toch niet zo goed voor mij.”

De flesjes van Marc Jacobs zijn vanaf 18 maart verkrijgbaar bij Galeria Inno. Info: www.coca-colalight.be

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content