Mannen en vrouwen in de reclame

Welke advertenties vindt u seksistisch en vernederend? Doe mee aan de enquête.

Over vrouw- en manonvriendelijke reclame heeft iedereen wel een mening, maar waar ligt nu precies de grens? Daar wil het departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen graag achterkomen via een online-enquête. Ze kadert in een onderzoek van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, een federale overheidsinstelling die opgericht werd in 2002.

Begin september keurde het Europees parlement immers een resolutie goed om een einde te maken aan vrouw- en manonvriendelijke reclame. Tijd om in actie te schieten dus. Welke advertenties vindt u seksistisch of vernederend, en vindt u een verbod eigenlijk wel een goed idee? De vragen richten zich in de eerste plaats tot professionals die met reclame te maken krijgen, maar iedereen met een uitgesproken mening is welkom. De enquête invullen op www.gendersquare.org/reclame-mv/intronl.htm vergt ongeveer twintig minuten en gebeurt anoniem.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content