#Mancrimination-campagne oogst kritiek

29/06/15 om 16:32 - Bijgewerkt om 16:55

Mannen hebben het klaarblijkelijk moeilijk omdat ze steeds de deur moeten open houden voor vrouwen, geen make-up mogen dragen en nooit gratis binnen mogen in een club. De postercampagne #DontManscriminate, die verscheen in het Indiase online modemagazine Maggcom, wou dergelijke discriminatie tegenover mannen aanvechten. Het is dan misschien wel niet slecht bedoeld, de voorbeelden zijn behoorlijk ongelukkig gekozen.

De vrouwen in India pikken het hoge aantal verkrachtingen in hun land en de minderwaardige behandeling omdat ze een vrouw zijn niet meer en zijn sinds enkele gebeurtenissen (zoals de verkrachting in 2012 van een meisje op een bus die fataal afliep) steeds meer op de barricades gaan staan. Dat is niet naar de zin van menig Indiase man, zo blijkt. Sommigen voelen zich zo bedreigd door het feminisme dat er een campagne nodig was om de discriminatie van mannen aan de kaak te stellen. "Mannen worden net zo goed als vrouwen gediscrimineerd", staat er bij de campagne. "Maar de maatschappij doet er helemaal niks tegen."

#Mancrimination-campagne oogst kritiek

© maggcom

Toegegeven: in het hele debat voor gendergelijkheid wordt de man af en toe uit het oog verloren. Helaas zijn er ook mannen die mishandeld worden door vrouwen, al krijgen die slachtoffers compleet ten onrechte veel minder dan vrouwen een stem in de media. Tot zover snappen we dus de bedoeling van #DontMancriminate. Maar de postercampagne slaat de bal op zijn zachtst gezegd toch behoorlijk mis.

#Mancrimination-campagne oogst kritiek

© maggcom

Op de posters zijn verschillende mannelijke sterren te zien zoals Elijah Wood en Jude Law. Het is nog onduidelijk of zij daar ook toestemming voor gegeven hebben.

#Mancrimination-campagne oogst kritiek

© maggcom

Sommige mensen zijn het roerend eens met de campagne en gebruiken de populariteit van de hashtag om een aantal prangende zaken aan te klagen:

In het algemeen krijgt de postercampagne echter massa's kritiek te verduren op de sociale media. Zeker omdat het om een Indiase campagne gaat en het land bekend staat voor het hoge aantal verkrachtingen, komt deze campagne hard aan. Een greep uit het aanbod van reacties:

(EK)

Onze partners