M.A.C. Viva Glam: de lipstick van 270 miljoen

© MAC

De Viva Glam lipproducten spijzen al twintig jaar het M.A.C. aidsfonds, dat sinds zijn oprichting ruim 270 miljoen euro opbracht. Ook dit jaar kon het cosmeticamerk mooie cheques overhandigen aan organisaties die zich inzetten voor de preventie en bestrijding van hiv en aids.

“Bij M.A.C. is het iedere dag Wereldaidsdag”, bloklettert het beroemde cosmeticamerk. Het label gaat al meer dan twintig jaar de strijd aan met aids door de integrale opbrengst van hun Viva Glam producten te doneren aan organisaties die zich wereldwijd inzetten voor de preventie en behandeling van hiv en aids. In België kon het cosmeticamerk dit jaar een cheque van €230.000 aan UNICEF overhandigen ter ondersteuning van hun Global Plan, dat hiv-besmetting bij kinderen tegen het einde van 2015 fors wil terugdringen.

Eén van de maatregelen binnen het UNICEF Global Plan is het MomConnect sms-project waarbij moeders en baby’s in contact worden gebracht met gezondheidszorg. Geregistreerde zwangere vrouwen ontvangen sms-meldingen gedurende hun zwangerschap die hen helpt bij de planning van ziekenhuisbezoeken, hen preventieve informatie bezorgt over moeder-kind overdraging van hiv en hen inlichtingen geeft over zwangerschapszorg en borstvoeding. De sms-alerts zijn gelinkt aan de medische dossiers van de patiënten waardoor de boodschappen op maat zijn.

Ook bij onze Noorderburen wordt er alles aan gedaan om de vicieuze cirkel van moeder-kind overdragingen te doorbreken via het Countdown To Zero programma van organisatie OrangeBabies, die in Zuid-Afrika de met hiv besmette zwangere vrouwen ondersteunt met medicatie, voorlichting en voedselpakketten. Ook Orange Babies vaart wel bij het succes van de Viva Glam producten en mocht een cheque van €200.000 in ontvangst nemen.

Meer dan 270 miljoen euro

Dita Von Teese
Dita Von Teese

Het Viva Glam verhaal start in 1994, een periode waarin aids lelijk om zich heen beet en de ziekte steeds meer in een hoekje werd geduwd als “een bijwerking van homofilie”. De oprichters van M.A.C. Cosmetics, Frank Angelo en Frank Toscan vonden het hoog tijd om dat stigma op te heffen en mensen besmet met hiv of aids een hart onder de riem te steken. Ze richtten het M.A.C. aidsfonds op, met als symbool een knalrode lipstick die de opbeurende naam Viva Glam met zich meekreeg.

In de loop der jaren kreeg de rode bullet gezelschap van een heel arsenaal aan tinten en ook de befaamde M.A.C. lipglass kwam met een Viva Glam zusje op de proppen, maar het concept bleef evenwel hetzelfde: 100% van de opbrengst van de verkoop van een Viva Glam lipproduct komt terecht in het M.A.C. aidsfonds.

Waar het fonds twintig jaar geleden nog zorgde voor opvang en financiële bijstand voor aidspatiënten in de Verenigde Staten, ondersteunt het nu verschillende organisaties die zich wereldwijd inzetten voor preventie en behandeling van hiv/aids en is het actief in meer dan 92 landen. Sinds zijn oprichting in 1994 wist het M.A.C. aidsfonds ruim 270 miljoen euro te verzamelen voor de strijd tegen aids.

Rihanna
Rihanna

Bekende ambassadeurs

De verkoop van de Viva Glam producten wordt jaarlijks gestimuleerd door een bekend gezicht dat naast een paar keer lief lachen voor de foto ook daadwerkelijk de doeleinden van het M.A.C. aidsfonds communiceert aan haar doelpubliek. De afgelopen jaren leenden sterren als Nicki Minaj, Cyndi Lauper, Lady Gaga, Debbie Harry en Fergie hun stem en gezicht aan de Viva Glam campagne, en in 2014 was het de beurt aan Rihanna. Zij geeft in 2015 dan weer de fakkel door aan Miley Cyrus.

“We gaan steeds op zoek naar mensen die het project een warm hart toedragen, sterk in hun schoenen staan, bereid zijn om over de hiv/aidsproblematiek te spreken en ons kunnen helpen meer lipsticks te verkopen”, klinkt het bij M.A.C. Het cosmeticabedrijf kiest haar ambassadeurs dus niet op basis van hun positionering in de hitparade, maar eerder omwille van wie ze zijn, welke bevolkingsgroep ze vertegenwoordigen en wie ze kunnen aanspreken.

Miley Cyrus voor Viva Glam

Het is allicht niet toevallig dat tieneridool Cyrus binnenkort het voortouw mag nemen: volgens cijfers van Unicefblijft de ziekte steeds toenemen bij jongeren tussen de 10 en 19 jaar. De organisatie wil zich daarom nog meer inzetten om de verspreiding van het virus via seksueel contact te verminderen door massaal in te zetten op preventiecampagnes en de normalisering van het condoom.

Cyrus, hoewel (of misschien omdàt) ze zelf niet vrij van zonden is, zou dus wel eens de ideale persoon kunnen zijn om een bewustmakingscampagne op touw te zetten. Bovendien is hip genoeg om jongeren massaal naar de winkel te laten rennen om het M.A.C. aidsfonds te spijzen.

Allesbehalve een marketingstrategie

Het Viva Glamverhaal past perfect in de “bewust consumeren” trend, al is het voor M.A.C. allesbehalve een marketingstrategie: Viva Glam is het DNA van het merk geworden, het kloppende hart achter ontelbaar tinten oogschaduw en foundation. “Wanneer solliciterende make-up artists gevraagd worden waarom ze voor M.A.C. willen komen werken is het sociaal engagement altijd één van de eerste redenen die ze opnoemen”, aldus General Brand Manager Isabelle De Cock. “Dat merk je ook in de winkels: dag in dag uit zetten ze zich in om klanten attent te maken op de Viva Glam producten en hen uit te leggen wat voor verschil de aankoop van zo’n lipstick kan maken, niet enkel in hun make-uptasje, maar ook in de strijd tegen aids.”

Het is dan ook een krachtig ding, zo’n Viva Glam lipstick. Zo is de aankoop van één enkele lipstick bijvoorbeeld goed voor ofwel:

  • 1 week gezonde voeding
  • 254 condooms
  • 1 urgente hiv-test
  • 45 minuten durende infosessie aan mensen uit risicogebieden
  • 200 propere injectienaalden
  • 1 startpakket basisonderwijs voor een aidswees

It’s not over

Het M.A.C. aidsfonds steunde dit jaar ook de jonge documentairemaker Andrew Jenks, die gewapend met een camera op zoek ging naar moedige jongeren die dagelijks in aanraking komen met het hiv-virus of zelf besmet zijn. Het eindresultaat kreeg de toepasselijke titel ‘It’s Not Over’ en werpt een unieke blik in het leven van de Amerikaanse Paige, de Indiase Sarang en de Zuid-Afrikaanse Lucky.

“Voor veel mensen, zeker in het Westen, is aids een oudbakken onderwerp, een typische ziekte uit de jaren tachtig”, vertelt Jenks. “Zelfs de meest recente films die handelen over de ziekte, zoals Dallas Buyers Club, spelen zich af in het verleden, waardoor je bijna zou denken dat aids helemaal niet zo actueel is als ze werkelijk is. Ik hoop dat mensen die de documentaire bekijken beseffen hoeveel werk er nog aan de winkel is, niet enkel om mensen te informeren en het virus te bestrijden, maar ook om het stigma, de schaamte die deze ziekte met zich meebrengt de wereld uit te helpen.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer info over het M.A.C. aidsfonds via http://www.macaidsfund.org

It’s Not Over” is vanaf 1 december verkrijgbaar via Netflix.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content