Kom op tegen Kanker viert 25-jarig bestaan met kunsttentoonstelling

Kom op tegen Kanker, de champagne van de Vlaamse liga tegen kanker, bestaat 25 jaar en dat moet gevierd. De organisatie vroeg een heleboel kunstenaars om hun creatieve ding te doen rond het thema ‘azalea’, de bloem die al jaren symbol staat voor Kom op tegen Kanker.

Iedereen kent Kom op tegen Kanker, de organisatie die het levenslicht zag 1989, toen VRT-presentatrice Kathy Lindekens samen met een handvol vrijwilligers een benefietavond organiseerde, waarvan de opbrengst integraal naar kankerbestrijding ging. Het concept sloeg aan, en Kom op tegen Kanker bleef jaar na jaar op creatieve wijze actie voeren om middelen te verwerven en bewustmaking aan te wakkeren. Vorig jaar wist de champagne zelfs 20,4 miljoen euro te verzamelen, broodnodige geldmiddelen die geïnvesteerd worden in wetenschappelijk onderzoek, de strijd tegen kinderkanker, palliatieve zorg en psychosociale ondersteuning.

Een zacht symbool voor een harde strijd

Het campagnebeeld van Eva Mouton
Het campagnebeeld van Eva Mouton

Om stil te staan bij 25 jaar strijd tegen kanker, ging Kom op tegen Kanker een samenwerking aan met kunstenaars uit verschillende disciplines. Rode draad doorheen de kunstwerken: de azalea, een zacht symbool in de harde strijd tegen kanker. Marc Michils, campagneleider van Kom op tegen Kanker: “We hebben aan een selecte groep kunstenaars gevraagd om een creatie te maken, vertrekkende vanuit één van de sterkhouders van Kom op tegen Kanker, de azalea als zacht wapen in deze harde strijd. Het resultaat wordt een tentoonstelling die we openstellen voor al onze actievoerders. Zij maken immers het succes van Kom op tegen Kanker.”

De groep bestaat uit referenties uit verschillende artistieke disciplines, zoals bloemenkunstenaar Mark Colle, illustratroren Stefan Denis en Eva Mouton, schilder Piet Raemdonck, mode-ontwerpers Tim Van Steenbergen en Klaas Rommelaere, grafittikunstenaar Steve Locatelli en fotografen Athos Burez, Michel Vaerewijck & Ronald Van Der Hilst. Verder wordt deze inspirerende groep vervolledigd door conceptueel kunstenaar Maarten Vanden Eynde, beeldend kunstenaar Thomas Bogaert en multidisciplinair artiest Michiel Pelerents. Ook kunstenaars die verbonden zijn aan Verbeke Foundation zoals installatiekunstenaars Will Beckers, Timothy Segers en Christian Bors & Marius Ritiu en beeldend kunstenaars Lodewijk Heylen en Marie Verboven nemen deel aan het project. Daarnaast werd ook een samenwerking aangegaan met Janna Beck en Marius Janusauskas van de Antwerpse Academie.

Prestigieuze tentoonstelling

Hun kunstwerken werden gebundeld in een prestigieuze tentoonstelling, die te bezichtigen zal zijn in de Verbeke Foundation, waar op dat moment ook de wintertentoonstelling loopt.

Kom op tegen Kanker viert 25-jarig bestaan met kunsttentoonstelling
© Eva Mouton – Terre Bleue

Het campagnebeeld van 25 jaar Kom op tegen Kanker is van de hand van illustrator Eva Mouton. “Ik heb graffiti en sjablonen gebruikt: een ruwe, ‘street’-achtige techniek die het vechten uitbeeldt en contrasteert met het zachte van de azalea bloem,” aldus Mouton. Daarnaast engageerde ze zich ook voor de illustratie van een tote bag die speciaal ontworpen werd voor 25 jaar Kom op tegen Kanker.

De tentoonstelling bij Verbeke Foundation loopt van 28 november tot eind maart.

De totebag van Eva Mouton (€9,95) is te koop bij Terre Bleue en bij Verbeke Foundation. Je kan hem ook online bestellen via de webshop van Terre bleue www.terrebleue.com/nl/ en via de webshop van Eva Mouton. www.evamouton.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content