Knack Weekend Special Mannen vanaf nu verkrijgbaar

De nieuwe editie van Knack Weekend, een special rond mannen, ligt vanaf vandaag in de winkel.

De nieuwe editie van Knack Weekend, een special rond mannen, ligt vanaf vandaag in de winkel.

In dit nummer vind je onder meer een portret van Jude Law, lees je alles over de komende wintermode voor mannen en een inspirerende shopping van 31 horlogemerken, van klassiek tot sportief. Om u alvast warm te maken voor dit nummer, kan je hier de intro van hoofdredactrice Lene Kemps uit dit nummer:

Ping boem delicious “Waarom probeer je het niet even? Eén spel en je bent verslaafd”, zegt vriendin K. Ik geloof haar. Ze speelt Candy Crush Saga terwijl we op de trein zitten. Met één hand, want ze toont haar kaartje. Delicious, komt er op het scherm als ze een hele rij snoepjes weet weg te werken. Het geluid werkt aanstekelijk. “Ha, Candy Crush”, zegt de vrouwelijke controleur vriendelijk. “Ik ga u niet lang lastig vallen.”

Candy Crush is een van de meest succesvolle mobiele spelletjes. De vallende dropjes lijken vooral erg populair bij vrouwen, het spel wordt me voortdurend aangeraden via Facebook. In principe kun je het gratis spelen. Het kost niets in de app store en wie genoeg geduld heeft, kan telkens een half uurtje wachten tot zijn levens zijn aangevuld. Maar blijkbaar kunnen we niet wachten en kopen we diamanten tot we erbij neervallen. Spelontwikkelaar King verdient zo’n 900.000 dollar per dag aan de vrolijk gekleurde snoepjes. Het spel werd ondertussen 500 miljoen keer gedownload en meer dan 150 miljard keer gespeeld. Het is een kleurige, opgepepte versie van wat eigenlijk drie-op-een-rij is, en iemand wordt er stinkend rijk van.

“Candy Crush is misschien niet het meest populaire spelletje,” stelt journaliste Eliana Dockterman in Time, “maar het is zeker het meest verslavende.” Ze praat met de 22-jarige Andy Jarc die tot niveau 440 is geraakt (vriendin K zit op 32), en die zelf zegt verbaasd te zijn hoe hardnekkig zijn spelgewoonte is. “Ik leef mijn leven in segmenten van dertig minuten.”

Candy Crush was al populair op iPad en computer, maar werd pas echt een fenomeen toen er een versie voor smartphone werd ontwikkeld door expert Tommy Palm. Hij bedacht de kleine details die snoep schuiven zo verslavend maken. Het feit dat je het spel makkelijk met één hand kunt spelen bijvoorbeeld _ “massa’s mensen zijn ermee bezig op kantoor, onder hun bureau”, zegt hij. Of het feit dat je offline kunt gaan, zonder internetverbinding kunt verder doen, en dat je vooruitgang wordt bewaard. Palm en zijn team bedenken elke week nieuwe niveaus en nieuwe uitdagingen, en wisselen moeilijke en makkelijke levels af zodat je niet gefrustreerd geraakt. En als je iets wint, gebeurt dat onder luide aanmoediging: sweet, delicious, divine!

Eliana Dockterman vindt Candy Crush de perfecte rage. Als boulimische mediaveelvraten bekijken we de volledige reeks van True Detective op een weekend, gevolgd door House of Cards en spelen we vervolgens een marathonsessie Candy Crush. Met 500 niveaus, een community die tips en levens uitwisselt en meer dan 70 miljoen spelers per maand noemt Dockterman Candy Crush de Rubiks kubus van onze tijd. Palm bedenkt ondertussen nieuwe verslavingen. “Hoe populair we ook zijn, elk spel heeft een beperkte levensduur.” Hij lanceerde Papa Pear Saga. Eliana zit op level 22.

Lene Kemps

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content