Kinderwagens als fashion statement: 'Wij houden van designers met een hoek af'

10/04/15 om 10:30 - Bijgewerkt om 12:01

Wanneer mannen en vrouwen veranderen in vaders en moeders dan laten ze heus hun stijlgevoel niet achter in de kraamkliniek. Het Nederlandse kinderwagenlabel Bugaboo snapte dit 20 jaar geleden al en het enorme succes toont aan dat ouders helemaal voor dit idee gewonnen zijn.

Kinderwagens als fashion statement: 'Wij houden van designers met een hoek af'

© Bugaboo

In 1994 studeerde Max Barenbrug in Eindhoven af met een functioneel én stijlvol ontwerp voor een kinderwagen, aangezien hij in Amsterdam zoveel ouders zag klungelen met onhandige strollers. 'Je bent een volwassen persoon, dus je wilt als vader of moeder een product hebben waar je trots kunt achterlopen zowel op het vlak van functionaliteit als qua stijl. Maar dat bestond toen niet', vertelt Madeleen Klaasen van Bugaboo.

Het was zo'n vijf jaar later dat het label echt het levenslicht zag en het ging meteen snel. 'In Nederland was iedereen meteen voor ons verhaal gewonnen. Daarna hadden we succes in Amerika en van hieruit keerde het als een boemerang terug naar Europa.'

Bugaboo and the City

Vooral de anekdote over hoe het allemaal startte in de VS is erg origineel. 'Een Amerikaans meisje dat ons label in de Verenigde Staten wilde verdelen, kende iemand bij de zender HBO. Toen Miranda in 'Sex and the City' zwanger bleek te zijn, werd zowel door haar als door de make-upartieste de kinderwagens van Bugaboo aangeprezen.'

Delen

Alles moest eerst getest worden in de VS, maar dankzij 'Sex and the City' hadden we een geweldig aanknopingspunt

Al bleek het geen sinecure om de strollers er voet aan grond te laten krijgen. 'Hoewel iedereen er meteen om vroeg, konden we omwille van de strenge veiligheidsnormen niet meteen kinderwagens verkopen in de VS. Alles moest eerst getest worden, maar dankzij 'Sex and the City' hadden we een geweldig aanknopingspunt', gaat Madeleen verder. 'Dat Bugaboo er is uitgegroeid tot een vaste waarde komt vooral doordat we geen hype-product zijn. Kwaliteit is onze kracht.'

Miranda reed in Sex and the City met een Bugaboo.

Miranda reed in Sex and the City met een Bugaboo. © -

Originaliteit en exclusiviteit

Bugaboo staat vooral ook bekend om zijn vele samenwerkingen met modehuizen en andere creatievelingen. Een kinderwagen is volgens de filosofie van Bugaboo allesbehalve een saai gebruiksmiddel. 'Ons merk moet in balans zijn, qua vorm en functionaliteit', benadrukt Madeleen. Maar het grote succes in Nederland zorgde er ook voor dat ze hun horizon moesten verbreden.

Delen

Heel wat mensen begonnen te twijfelen of ze net dezelfde kinderwagen als hun buur wilden.

'Overal in Nederland reden ouders met een Bugaboo rond. Heel wat mensen begonnen te twijfelen of ze net dezelfde kinderwagen als hun buur wilden. We wilden voor iedereen bereikbaar zijn, maar toch ook een zekere originaliteit en exclusiviteit behouden.' En toen kwam het idee om te gaan samenwerken met designers, al hoefden ze bij Bugaboo geen moeite te doen om gegadigde modelabels te vinden. 'We wilden er wel op toezien dat het niet louter ging om een logo op één van onze kinderwagens, het moest echt een creatieve samenwerking zijn.'

'We zoeken de grenzen op'

'Het designteam van Marc Jacobs bijvoorbeeld is gewoon bij ons komen aankloppen. Als je maar dicht genoeg bij jezelf blijft als label, dan trek je sowieso de juiste partijen aan. De collectie met Marc Jacobs was erg exclusief, er werden slechts 15 stuks van gemaakt.' Maar ook dichter bij huis wilden labels maar wat graag met Bugaboo samenwerken.

De samenwerking met Marc Jacobs

De samenwerking met Marc Jacobs © Bugaboo

'Victor & Rolf, de Nederlandse designers, kregen van ons carte blanche. Het zijn erg rebelse ontwerpers met een hoek af, maar zo hebben we het graag. We zoeken met plezier de grenzen op van wat mogelijk is, zolang het maar binnen de strenge veiligheidsnormen valt.' Ook aan de samenwerking met de Andy Warhol Foundation heeft Madeleen goede herinneringen. 'Wij kregen toen de vrije keuze om een design te selecteren uit één van de duizenden prints en ontwerpen van Warhol.'

De samenwerking met de Andy Warhol Foundation

De samenwerking met de Andy Warhol Foundation © Bugaboo

Nieuwe horizonten

En wat brengt de toekomst voor Bugaboo? 'Als het van mij afhangt, dan komt er binnenkort een samenwerking met Chanel. Het is echt een droom van mij om zo'n tot in de uiterste details afgewerkte kinderwagen met Chanel touch op de markt te brengen , maar Chanel houdt zich meestal weg van samenwerkingen.'

Maar momenteel beraden de creatievelingen van Bugaboo zich over toekomstige projecten. 'Misschien moeten we de kaart van lokale, jonge designers trekken of gaan we net een eerder technische toer op. Wie weet is het leuk om de grenzen af te tasten van wat op materiaal en technisch vlak nog mogelijk is.' (AB)

Onze partners