Jongeren verkiezen schuimwijn

Als jongeren wijn drinken, kiezen ze massaal voor schuimwijn of champagne.

Als jongeren wijn drinken, kiezen ze massaal voor schuimwijn of champagne. Daarna is rosé het populairst, gevolgd door droge witte wijn en rode wijn. Dat blijkt uit een enquête van wijnkenner Alain Bloeykens onder meer dan 3.000 jongeren tussen 16 en 18 jaar.

Schuimwijn scoort het best omdat hij goedkoper is dan de echte godendrank. “Verrassend is de opmars van rosé bij jongeren”, aldus Bloeykens. De motivatie luidt dat rosé ‘hip en trendy’ is. Droge witte wijnen doen het goed bij jonge vrouwen. Rode wijn en zoete witte wijn kunnen het minst bekoren.

Volgens Bloeykens blijkt uit het onderzoek dat wijn duidelijk ‘jonger’ wordt. “Slechts drie op tien jongeren vinden dat wijn een ietwat oubollig imago heeft en de helft noemt wijn zelfs trendy”.

Maar tegelijk blijft voor driekwart van de jeugd wijn ’te moeilijk’. Veel adolescenten zijn dan ook niet te spreken over het etiket (te onduidelijk) en de info over welke wijn bij welk gerecht past. Ze vinden dat er vaak associaties gemaakt worden met gerechten die zij toch niet eten. Ze willen liever weten wat te drinken bij pizza, spaghetti of Chinees. Bijna de helft pleit dan ook voor een eigen wijnafdeling voor jongeren in de supermarkt.

Ann Heylens/Belga.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content