Iphone van Apple favoriet bij holebi’s

Holebi’s verkozen de iPhone van Apple tot hun favoriete product.

Op dinsdagavond werd in de Antwerpse discotheek Red&Blue de eerste Pink Brand of the Year uitgereikt. De iPhone van Apple mag zich een jaar lang het meest aansprekende merk van de holebi-gemeenschap noemen.

De prijs is een initiatief van het Vlaamse holebimagazine ZiZo en het in Antwerpen gevestigde communicatiebureau Brandhome. Aan de uitreiking ging een online stemming vooraf, waarin in december ruim 2000 mensen deelnamen.

Ealry adopters
Volgens Brandhome onderbenutten marketeers de holebi-gemeenschap: “Holebi’s zijn vaak early adopters die een grote invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van een merk.” Er werden in totaal twaalf productcategorieĆ«n (u vindt de lijst onderaan de pagina) favoriete merken aangeduid.

Als grote winnaar kwam de iPhone van Apple uit de bus. Wat het product de Pink Brand of the Year Award precies opleverde, is niet meteen duidelijk. De online enquĆŖte vroeg namelijk niet om de vermelde voorkeur te motiveren.

Wel was Apple in de jaren negentig, samen met onder meer Ikea en Toyota, een van de eerste (non-alcoholische) mainstream merken die zich systematisch tot de holebi-consumenten richtten via advertenties. In de Verenigde Staten ondersteunde het merk ook organisaties die ijveren voor de gelijkberechtiging van holebi’s.

Rainbow destinationOpvallend tijdens de prijsuitreiking was de aanwezigheid en medewerking van Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, en het welkomstwoord van Philip Heylen (CD&V), de Antwerpse cultuur- en toerismeschepen. “Antwerpen is tegenwoordig een rainbow destination”, zei Philip Heylen, die daarbij verwees naar het nachtleven, evenementen als Antwerp Pride en de organisatie van de World Outgames in 2013. Dat sportevenement was vorige zomer een toeristische voltreffer in Kopenhagen.

Heylen kondigde ook aan dat eind juni het jaarlijkse congres van de International Gay & Lesbian Travel Association zal neerstrijken in de Scheldestad.

De Pink Brand of the Year-categorieƫn en hun winnaars:

1. Automerken: Audi
2. Pilsbieren: Jupiler
3. Sterke dranken: Baileys en Martini
4. Champagne: Laurent Perrier
5. Supermarkten: Delhaize
6. Interieur en wonen: Ikea
7. Banken en verzekeringen: KBC
8. Kleding: H&M
9. Mobiele operatoren: Proximus
10. GSM/smartphones: Nokia
11. Verzorging: Nivea
12. Reisorganisaties: Jetair

Wim Denolf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content