Interview met de jongens van Hardwearing: 'Pinterest is een gevaarlijke inspiratiebron'

29/07/16 om 12:51 - Bijgewerkt om 13:02

Joeri Evers (21) werkt als multimediadesigner en Pieter Peulen (22) is net afgestudeerd als interieurvormgever en meubelontwerper. Samen zijn de Limburgers de drijvende kracht achter de blog Hardwearing, bij ons genomineerd in de modecategorie, maar eigenlijk een verzamelplatform voor tijdloos, duurzaam design in alle aspecten van de lifestylewereld. "We hebben zeker niet bewust gekozen voor 'een stijltje'."

Pieter in de Langen Foundation, te Neuss (Duitsland), architectuur door Tadao Ando

Pieter in de Langen Foundation, te Neuss (Duitsland), architectuur door Tadao Ando © Hardwearing

Waarom zijn jullie eigenlijk met Hardwearing begonnen?

Hardwearing: "We zijn er twee jaar geleden mee gestart omdat we naast onze studies (multimedia en interieurvormgeving) de nood hadden om iets extra te doen met onze interesses, om te leren wat we op school niet leerden en een portfolio te hebben dat uitgebreider is dan dat van de doorsnee afgestudeerde."

'A blog about durability in design and fashion'

Hardwearing: "Klopt, dat is onze slagzin en dus uiteraard waar we voor staan:tijdloze items kopen van goede kwaliteit zodat je een duurzame investering doet. Als meubelontwerper is bezig zijn met duurzaamheid ontzettend belangrijk voor je credibility en eigenlijk hopen we dat deze mentaliteit ook doorgetrokken zal worden naar de modewereld. We zien wel dat steeds meer labels zich ermee gaan bezighouden, maar voor de meesten is het nog steeds eerder een 'concept' dat ze dan voor één of twee collecties doortrekken of een marketingtruc om hun imago op te poetsen, veeleer dan een vanzelfsprekendheid."

Hoe belangrijk is het om als digitaal brand een identiteit te hebben?

Hardwearing: "Je content afbakenen is één van de beste dingen die je kan doen. Ten eerste omdat onze artikels dan nauw bij onze interesse en onze leefwereld zou aansluiten, waardoor er bijna organisch ideeën, artikels of samenwerkingen ontstaan, ten tweede omdat de succesvolle blogs waar we naar opkijken, zoals The Man Repeller, allemaal op een concept steunden."

Beeld bij blogpost '5 ways to reduce your wardrobe'

Beeld bij blogpost '5 ways to reduce your wardrobe' © Hardwearing

Wie zijn jullie rolmodellen, de mensen die jullie inspireren?

Hardwearing: Ivania Carpio van Love Aesthetics, Kate Loves Me, modemerken als COS, Acne en Everlane en heel veel Japanse architectuur en design, zoals het werk van Nendo, Jun'ya Ishigami, Sou Fujimoto, SANAA of Tadao Ando"

Hoe selecteren jullie de merken waarmee jullie samenwerken?

Hardwearing: "We zijn begonnen met artikels en foto's te publiceren over merken waar we sowieso al fan van waren, zoals bijvoorbeeld Levi's en COS, maar later hebben we ook nieuwe labels leren kennen die onze waarden ook uitdragen en dat is heel fijn. Al merken we ook wel dat labels ons contacteren, net omdat ze binnen ons doelpubliek en binnen ons concept wìllen passen."

Zijn jullie niet de enige Belgische bloggers die met COS (mogen) in zee gaan?

Hardwearing: "We kennen alleszins niemand anders. Het is een match waar we dolblij mee zijn, want we dragen het label beiden al jaren en het sluit volledig aan bij onze visie. COS is echt een merk dat zijn verhaal op elk vlak geperfectioneerd heeft: niet enkel de kleding maar ook de winkelinrichting, hun magazine, hun fotografie, de architectuurevents waar ze partner van zijn.. Het plaatje klopt en het plaatje is very Hardwearing. Enfin, dat vonden ze bij de head offices in Londen blijkbaar ook, want toen ze onze blog ontdekten hebben ze het perscontact in België gemaild met haast de eis om met ons samen te werken. Best speciaal dat!Ze zeggen altijd dat ze ontzettend blij zijn met wat we doen en dat is een groot compliment. COS is immers echt wel een merk dat alles goed cureert, ik denk ook dat ze daarom hun samenwerkingen heel schaars houden. Op dat vlak lijken ze dus ook al op ons." (lacht)

Is het moeilijk om trouw te blijven aan jullie kenmerkende stijl?

Hardwearing: "Waarom zou het, het is nu eenmaal onze stijl, ook al geloofden mensen in het begin niet dat wij bijvoorbeeld in zo'n wit interieur leefden, en dachten ze dat er veel photoshop aan te pas kwam. Nu is dat "cleane" wel redelijk een hype op Instagram en lijkt het alsof wij diegenen zijn die meeheulen, maar onze layout is echt niet bewust gekozen als "een stijltje". Het is moeilijk om te doen alsof het allemaal heel doordacht is, omdat het gewoon volledig bij ons concept past: tijdloos, fris, ruimtelijk..."

Joeri in het Louvre in Lens, architectuur door SANAA

Joeri in het Louvre in Lens, architectuur door SANAA © Hardwearing

... Minimalistisch?

Hardwearing: "Oei, nee, we zijn echt geen fan van dat woord. Omdat dat weer zo'n "stijltje" is. Iedereen gebruikt dat woord zonder dat ze echt een idee hebben van wat het is. Een wit bed met witte lakens is niet minimal, dat is gewoon een wit bed met witte lakens. Ik zie zelfs mensen die hashtags gebruiken op foto's die er echt niets mee te maken hebben, gewoon om volgers aan te trekken. Bizar hoor. Ik zou ons dus ook zeker niet als 'minimal' omschrijven, omdat we weten hoe ver mensen daar net in kunnen gaan - véél verder dan ons in ieder geval!" (lacht)

Jullie schreven eens een blogpost over hoe jullie telkens aan jullie inspiratie komen en één van de tips was: geen internet. Leg eens uit?

Hardwearing: "We zitten alletwee in een creatieve sector en we merkten dat heel veel mensen steeds voor inspiratie op Pinterest of Tumblr of Instagram gaan kijken, maar dat zijn gevaarlijke inspiratiebronnen. Je hebt zo de kans dat je in een soort cirkel terecht komt waar iedereen hetzelfde doet, of dat je bewust of onbewust dingen gaat kopiëren. Wij gaan liefst aan tafel zitten met een wit blad voor onze neus, zonder dat foto's of andere ontwerpers daar direct een grote rol in spelen."

Maar jullie vormen zélf wel een inspiratiebron voor anderen. Op welke social media zetten jullie in?

Samenwerking tussen Cos en Hay

Samenwerking tussen Cos en Hay © Hardwearing

Hardwearing: "Youtube, Instagram, Tumblr en Steller. Die laatste is vreemd genoeg helemaal niet zo bekend. Nochtans sluit het concept wel naadloos aan bij wat de meeste mensen vandaag doen: visueel een verhaal vertellen."

Wat brengt de toekomst voor Hardwearing?

Hardwearing: "Moeilijke vraag. We hebben zoveel interesses en willen zoveel verschillende kanten uit. In principe zouden we een fulltime job kunnen hebben aan Hardwearing, maar we kunnen er zeker nog niet fulltime van leven. Ik denk soms dat we té veel tijd steken in onze blogposts. We cureren alles ontzettend intensief en de locaties waar we shooten moeten echt perfect zijn - ook al is die voor sommigen "gewoon wit"- we gaan er zelfs voor naar het buitenland. Ik denk dat we alletwee op elk vlak wel streng voor onszelf zijn. Ik geloof ook dat dat de enige manier is waardoor je trots kan blijven op wat je doet of gedaan hebt."

(KS)

Onze partners