Intervaltraining voor beter uithoudingsvermogen

03/05/10 om 00:03 - Bijgewerkt om 00:03

Bron: Knack Weekend

Voor getrainde lopers is intervaltraining de beste methode om hun uithoudingsvermogen verder op te drijven.

Intervaltraining voor beter uithoudingsvermogen

Voor getrainde lopers is intervaltraining de beste methode om hun uithoudingsvermogen verder op te drijven. Interval- levert meer op dan duurtraining met 70% van de maximale hartslag of door training op de lactaatdrempel (ongeveer 85% van de maximale hartslag). Bij intervaltraining wisselen korte zeer intensieve stukken met 90 tot 95% van de maximale hartslag af met relatieve rustige stukjes training met 70% van de maximale hartslag.

Intervaltraining kan uitgewerkt worden in veel verschillende vormen, bijvoorbeeld 4x4 minuten of 50x15 seconden. Het eerste cijfer geeft daarbij het aantal herhalingen aan, het tweede de duur van elke fase, in dit geval resp. 4 minuten en 15 seconden.

Uit een recent onderzoek blijkt dat de formule 47x15 seconden betere resultaten opleverde dan 4x4 minuten (*). Maar een lange reeks intervallen die elk 15 seconden duren is moeilijk vol te houden. De 4x4-formule kreeg daarom de voorkeur van de onderzoekers.

Enkele belangrijke opmerkingen. Het risico op kwetsuren en ongevallen is veel groter bij hoogintensieve intervaltraining dan bij duurtraining. Ze is alleen aanbevolen voor goed getrainde lopers. Elke sporter moet afwegen welk interval en hoeveel herhalingen hem het best liggen. Sommige sporters houden ook niet van strikt getimede intervallen, maar lopen liever op het gevoel. Deze methode kan even goede resultaten opleveren.

(*) Medicine & Science in Sports & Exercise. 2007; 39: 665-671.

Bron: Bodytalk nr.7

Onze partners