How blogs work: blogster Stephanie Duval zocht het uit en schreef er een boek over

Annelien Boens

Tips geven over bloggen, nu pas? Dat was het eerste wat ons te binnen schoot toen we hoorden dat 70percentpure-blogster en journaliste Stephanie Duval er een handboek over schreef. Ze sprak voor How Blogs Work ervaren bloggers uit binnen- en buitenland aan. En wij trokken op onze beurt aan haar mouw.

Tips geven over bloggen, nu pas? Dat was het eerste wat ons te binnen schoot toen we hoorden dat 70percentpure-blogster en journaliste Stephanie Duval er een handboek over schreef. Ze sprak voor How Blogs Work ervaren bloggers uit binnen- en buitenland aan. En wij trokken op onze beurt aan haar mouw.

Waarom komt het boek nu pas?

“Het heeft wel een tijdje geduurd voor ik genoeg wist, voor ik vond dat ik genoeg ervaring had om met enige vorm van autoriteit te kunnen spreken over het onderwerp. Ik vind dat je ergens in onderlegd moet zijn voor je kan pretenderen om er een boek over te schrijven. Ik merkte ook dat het afgelopen jaar de interesse erg toenam in bloggen in het algemeen. In aanvragen voor workshops, vragen in mijn mailbox om tips.

Het hangt ook in de lucht. In Amerika worden er al lang boeken over vol geschreven en nu begint dit ook in de Benelux groot te worden. Die eerste generatie bloggers waren pioniers, maar voor hen was het makkelijker omdat er toen nog geen concurrentie bestond om tegen op te boksen. Ze hadden het pad voor zich, voor diegene die risico’s durfden te nemen was er veel aandacht. Nu komt er een tweede en derde generatie bloggers en voor hen is het al heel wat moeilijker om door het bos de bomen te zien en om de aandacht te trekken voor lezers.”

Is het niet te laat om er een boek over te schrijven?

“Je zou zeggen, we zitten volop in het hoogtepunt van de populariteit van blogs. En het lijkt alsof de straten ermee geplaveid worden. Je ziet zelfs tussen die eerste generatie bloggers, die echt een goede blog hebben, die het goed doen qua bezoekers en aandacht, dat die toch nog moeite hebben om professionele partnerships aan te gaan en om geld te verdienen. Dat blijft een heel moeilijk gebied.

Ik denk dat dat iets eigen is aan België. Zelfs Nederland staat hier al wat verder. Maar we zijn helemaal nog niet op het niveau van Amerika. En je merkt dat daar heel veel vragen rond bestaan. Ik merk dat de vragen langs alle kanten komen, zowel van de bloggers als van de merken die niet goed weten hoe moeten we daarmee omgaan. Hoe kunnen we die relatie in ons voordeel gebruiken en dat dit toch tof blijft. Het is inderdaad waar dat het niet meer nieuw en alomtegenwoordig is. Maar toch veel vragen. Hoe gaan we ermee om en waar gaat het naartoe?”

Hoe zie jij de toekomst van blogs?

“Er is zoveel meer mogelijk in België, we zijn ‘zooo’ klein. In veel gevallen is het zelfs enkel nog maar Vlaanderen of Wallonië, afhankelijk van de taal. En eventueel ook wat groter als je voor Engels gaat. Ook omdat je netwerk vanuit België moet ontstaan is het niet eenvoudig. Dit is de reden waarom het bij ons moeizamer verloopt, en zeker niet omwille van een gebrek aan motivatie, kwaliteit of innovatie.”

Zijn er vooroordelen over blogs die je met je boek uit de wereld wilt helpen?

“Als je iets wilt bereiken met een blog en dat het niet puur een hobby is, dan denk ik dat je echt moet kijken naar kwaliteit. Juiste grammatica in elke taal die je kiest en mooie kwaliteitsvolle beelden. Of ik daar dan een vooroordeel mee uit de wereld wil helpen, weet ik niet. Je hebt namelijk heel veel verschillende soorten blogs. Er zijn heel veel mensen die het puur uit hobby doen en andere die er meer willen uit halen. En hiertussen blijf je het verschil wel zien. In de manier waarop ze het aanpakken, in het resultaat.

En ik hoop dat ik genoeg aantoon waar de verschillen zitten en dat de mensen die het naar een hoger niveau willen tillen dankzij mijn boek kunnen weten aan welke punten ze moeten werken om dit om een makkelijkere manier te bereiken. En dat ze die vooroordelen zullen tegengaan.”

Heb je advies voor beginnelingen?

“Pak uw tijd. Het belangrijkste aan bloggen is de evolutie die je maakt. Alles wat je bijleert, alles wat je beter en beter doet. Dingen die je over je onderwerp leert kennen. Maar je kan niet van dag 1 op dag 2, en zelfs niet van maand 1 op maand 2 een perfecte blog hebben, die alles weerspiegelt wat jij wilde. Je moet jezelf tijd gunnen. Je moet eraan beginnen en laten groeien. Vooraleer je naar buiten gaat, wacht een jaar of twee jaar. Toon dat je erin investeert.

Er zijn geen regels, het gaat erom dat je jezelf amuseert. Je moet ervan genieten. Er kunnen zoveel voordelen uitkomen, waar je vooraf nog niet aan denkt. Het moet iets zijn van jezelf zijn, het mag niet voelen alsof je iets doet wat je denkt dat je zou moeten doen. Omdat anderen het doen, of het zo hoort. Hoe origineler, en hoe trouwer je bent aan jezelf, hoe meer kans je hebt om er tussenuit te springen.

Maak je eigen content. Tijd en energie, originaliteit en creativiteit investeren in de manier waarop jij een onderwerp aanbrengt, op een unieke manier laten zien. En niet gewoon surfen en alles wat je leuk vindt op een blog gooien, blogs zijn zeker zo geweest en zeker in de lifestyle. Daar zijn we echt al heel lang voorbij.”

Waar zie jij het foutlopen met beginnelingen?

“Het loopt vooral fout in de overtuiging dat bloggen gemakkelijk is en helemaal niet veel tijd in beslag neemt. En dat het iets is wat je er tussen de soep en de patatten bij doet. Als je er inderdaad maar zo weinig tijd in steekt, dan zie je dat ook echt aan het resultaat. En als je aan iets goed en kwalitatief, dan steek je daar meer tijd in en soms meer dan je lief is. Dus je moet er echt een balans in vinden. Ik merk dat dat bij mij het moeilijkste is.Er staat geen enkele gouden regel in mijn boek. Wat is er voor jou belangrijk en wat heeft jouw blog nodig? Daarop focussen en hou het voor de rest zo simpel mogelijk.”

In je boek spreekt één van de geïnterviewden over een kwaliteitslabel. Hoe denk jij hierover?

“Ik ben in het verleden al meegegaan in dat idee, maar ik ben daar vanaf gestapt. Het is zo subjectief om even uit te maken welke blogs je leuk vindt en welke niet. Lezers zijn wel slim genoeg om te bepalen wat ze willen blijven lezen. Daar hebben ze geen soort van raad van bestuur voor nodig om hen te zeggen wat goed of slecht is, want dit zou eerder contraproductief werken en de concurrentie aanwakkeren. Om de democratie en het fungehalte in de blogwereld te behouden, denk ik dat een initiatief als de Weekend Blog Awards veel beter is. Hier worden bloggers beloond door zowel vakmensen als lezers.”

Nomineer zelf je favoriete blog voor onze Weekend Blog Awards via deze link. / How Blogs Work, 19.99 euro bij Lannoo vanaf 25/09

De top-6 met favoriete blogs van Stephanie Duval, naar eigen zeggen een verscheurende keuze.

http://www.amerrymishapblog.com: een Amerikaanse met een heel uitgepuurde, Scandinavische stijl. Alles in haar leven is zo mooi op elkaar afgestemd, en Jennifer is ook een hele lieve en sympathieke madame.
http://www.theartfuldesperado.com: Gabriel is een Canadees met een vijs kwijt – in a good way! Zijn blog is design + kunst + food + travel en altijd super inspirerend.
http://www.le-polyedre.com: Als ik richting Parijs trek, kijk ik altijd eerst even op deze blog. Hele mooie foto’s en leuke plekken die je anders niet zo snel zou ontdekken.
http://www.cocolapinedesign.com: Er zijn nog zoveel bloggers die ik nog had willen interviewen voor mijn boek, en Sarah is daar zeker een van. Ze woont in Berlijn en heeft onfeilbare smaak qua interieur en design.
http://www.leblogdolive.com: Deze française verhuisde recent naar Singapore, en enkel al door haar blog wil ik daar ooit toch eens naartoe trekken.
http://www.amy-stone.com: Een recente Amerikaanse ontdekking: ik vind de blog van Amy vooral leuk omdat het een prachtig beeld schept van haar stijl en visie, en dat meestal met ‘gewone’ smartphone foto’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content