Help de hype: hoe wordt iets populair?

11/07/17 om 15:58 - Bijgewerkt op 15/07/17 om 12:53
Uit Knack Weekend van 12/07/17

Fidget spinners en gin-tonic, 'Happy' van Pharrell Williams en 'Het smelt' van Lize Spit, allemaal werden ze razendsnel populair. Waarom is vaak een mysterie, maar sociale wetenschappers hebben toch een aantal cruciale factoren ontdekt.

Alle apen apen apen na. Als het coolste kind van de klas op zo'n hoverboard naar school komt, of als je stijlvolste vriendin Birkenstocks draagt, dan wil jij dat ook. Je hebt soms maar een paar juiste mensen nodig om een trend te starten, concludeert Malcolm Gladwell in zijn klassieker over trends, The Tipping Point. Vandaag heten ze influencers, en doen bedrijven alles om vermeld te worden op hun YouTubekanaal of Instagram. Gladwell onderscheidt er drie. Verbinders, die een breed en divers netwerk hebben en dus veel mensen kunnen aansteken. Kenners, die vanwege hun expertise om advies gevraagd worden. Verkopers, die zo enthousiast zijn dat ze zelfs een goth een hawaïhemd kunnen aanpraten. En dan is het wachten op het tipping point waarop ...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners