Gisele Bundchen: “Photoshop verbergt wat vrouwen uniek en mooi maakt”

© Reuters

Topmodel Gisele Bundchen wil dat meer modefotografen hun modellen op een natuurlijke wijze in beeld brengen bij het shooten van reclamecampagnes – zo spoort ze hen aan om de onvolkomenheden van het vrouwelijk lichaam te omarmen en Photoshop te bannen.

Topmodel Gisele Bundchen wil dat meer modefotografen hun modellen op een natuurlijke wijze in beeld brengen bij het shooten van reclamecampagnes – zo spoort ze hen aan om de onvolkomenheden van het vrouwelijk lichaam te omarmen en Photoshop te bannen. Dat liet het 32-jarige supermodel weten aan Fashionista.com naar aanleiding van de nieuwe campagne voor het New Yorkse modelabel BLK DNM.

Tenzij een modemerk uitdrukkelijk zegt geen Photoshop te gebruiken, is het tegenwoordig veiliger om aan te nemen dat elk model dat prijkt op een reclameadvertentie een flinke dosis Photoshopbewerkingen heeft ondergaan. En daar is topmodel Gisele Bundchen niet blij mee.

De Braziliaanse schoonheid werkte nauw samen met Johan Lindeberg, artistiek directeur van BLK DNM, die zelf het topmodel gefotografeerd heeft. Lindberg overtuigde het model om zonder make-up of haarstyling op de foto’s te gaan (hoewel dat moeilijk te zeggen is, aangezien haar gezicht, in tegenstelling tot haar derrière, niet zichtbaar is op de voorlopig enige vrijgegeven foto). Volledig voor een naturel look gaan, is volgens Gisele het beste wat een vrouw kan doen.

‘Ik hield van zijn aanpak omdat ik vind dat vrouwen rauw en puur moeten zijn, wat spijtig genoeg nog amper het geval is in de modefotografie vandaag de dag. Ik hou van het gevoel van, je weet wel, dat we vrouwen zijn, we zijn zo verschillend, het zijn net onze onvolmaaktheden die ons uniek en mooi maken. Lindberg snapt dat. Hij probeert je niet bij te werken en doet niet van: “jij moet er op een bepaalde manier uitzien”. Maar hij is als: “jij bent jij, nu ben ik hier

gewoon met een camera, dus druk je uit hoe jij het wil.” ‘

Natuurlijk is Gisele als topmodel goed thuis in het wereldje van de Photoshopbewerkingen. Ze vroeg zelfs ooit om haar zwangere buik weg te werken op een foto om zo haar zwangerschap geheim te houden. Maar wij zien wel in hoe frustrerend het moet zijn voor een model om er op een bepaalde manier uit te zien – op een manier die fysiek onmogelijk is. En daarbij denken we nog niet aan de lezers die in modeadvertenties enkel nog maar uitgehouwen dijen, Barbieachtige gezichten en bizarre uitgerekte benen te zien krijgen.

De moeder van twee kinderen is al het gezicht geweest van campagnes voor Givenchy, Versace, H&M, Chanel en Balenciaga, om er maar enkele te noemen. Onlangs nog dook ze op in de Forbeslijst van de 100 machtigste vrouwen – het enige model in de lijst – en samen met haar man Tom Brady, is het na Beyonce en Jay-Z een van de rijkste celebritykoppels ter wereld. (AC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content