‘Friends’ anno 2015: hipsterbaarden, smartphones en latte’s

Een still uit het eigentijdse parodiefilmpje van de wereldberoemde sitcom 'Friends', dat sinds kort viraal gaat. © Youtube

In een parodiefilmpje van ‘Friends’ dat inmiddels een echte hit is geworden op Youtube, wordt massaal gespot met de twintiger vandaag de dag. Één subcultuur wordt geviseerd: de ‘hipster’.

Het filmpje bevestigt alle clichés die die er zowat bestaan rond het fenomeen ‘hipster’. Aan de iconische fontein die elke aflevering tijdens de generiek werd getoond, zijn de zes eigentijdse ‘Friends’ te zien in houthakkershemden, grote brillen, tatoeages en hipsterbaarden. In tegenstelling tot het originele voortitelfilmpje, wordt er niet gelachen en gedanst in de fontein, maar in plaats daarvan wordt er ge-sms’t, of worden selfies genomen. En dit allemaal al puffend op een sigaretje.

I’ll be there for you… (of niet)

Deze New Yorkse hipsters slijten hun dagen al tokkelend op hun smartphone of laptop in ‘Woodcat coffee bar’, die ironisch gezien niet in NYC, maar in LA is gevestigd. Gelachen wordt er aan de tafel (van de befaamde zetels in Central Perk is geen sprake meer) van de koffiebar allesbehalve, en oogcontact wordt ten stelligste vermeden.

De iconische, gezellige setting van koffiehuis Central Perk wordt in het parodiefilmpje omgeruild voor een moderne, hippe NYC koffiebar.
De iconische, gezellige setting van koffiehuis Central Perk wordt in het parodiefilmpje omgeruild voor een moderne, hippe NYC koffiebar.© Reuters

Uiteraard werd het filmpje voorzien van een hilarische herwerking van het beroemde ‘I’ll be there for you’ van The Rembrandts, wat deze ietwat bittere, maar niettemin hilarische lyrics opbracht:

“No one told you life was gonna be this way, your Tinder profile sucks and you spilled your almond milk latte.

“Feels like everyone’s growing out their beard and your roommate’s going vegan while you’re drinking gluten-free beer”

De ‘hipster’ is dood

De parodie is – zoals vaak in zijn genre – een duidelijke sneer naar de hipster trend, en schildert twintigers vandaag de dag af als egocentrische en asociale, ‘selfie’ makende latte slurpers. Wat dit filmpje ironisch maakt, is dat volgens kenners, 2015 misschien wel het jaar wordt dat ‘de authentieke hipster’ voorgoed uit het straatbeeld zal verdwijnen.

Doorheen de jaren werd het woord ‘hipster’ minder vaak gebruikt voor het benoemen van de subcultuur, maar werd het meer en meer gebruikt als scheldwoord. De kleding stijl, muzieksmaak en gewoontes van ‘de hipster’ vonden hun weg naar de grote massa, en zo verloor het woord bijgevolg zijn betekenis.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(LD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content