Filmfestival Oostende: De opening

Verslag van de openingsavond van het Filmfestival van Oostende door Weekend-journaliste Linda Asselbergs.

Wij naar Oostende, waar nog tot 14 september en al voor de zevende keer het Filmfestival plaatsvindt. Een festival met vele troeven: de nabijheid van de zee, bijvoorbeeld, die voor een instant vakantiegevoel zorgt. Helaas lag die zee er vrijdagavond grijsgroen en met dreigende schuimkopjes bij, omdat de tropische nazomer er net een paar uur te vroeg de brui aan had gegeven. Maar geen nood, de gasten op de rode loper waren nog in mooiweermodus, zodat de liefhebbers van bruine benen onder korte rokjes ruimschoots aan hun trekken kwamen.

Prijs voor de mooiste jurk ging wat mij betreft naar Clan en Connie & Clyde scenariste Malin-Sarah Gozin, maar die wilde niet op de foto, je zult dat altijd zien.

Held te water
Het FFO is ook het festival met de geestigste affiches. Na Barbara Sarafian vorig jaar, op het strand en slechts gekleed in een paar rubberlaarzen, mag dit keer master van het festival Johan Heldenbergh als pseudo-slachtoffer van een maffia-afrekening demonstreren dat hij onder water behoorlijk lang zijn adem kan inhouden. De zevende editie van het festival kent ook een paar nieuwigheden.

Zo is er naast de uitreiking van de Ensors, de prijzen voor de beste Vlaamse films van het afgelopen jaar, nu ook de Look! Competitie waarbij de focus ligt op het visuele aspect van de film, meer bepaald op het werk van de production design ploeg (art direction, kostuums, make-up, speciale effecten) in combinatie met het werk van de director of photography. De zes films die naar een prijs dingen werden geselecteerd door Nikolai Nikitin, één van de programmeurs van het Filmfestival van Berlijn.

Bankoverval van de laatste kans
Openingsfilm dit jaar was Los Flamencos van Daniël Lambo, een geriatrische comedy of errors annex heist movie in de Kempische streektaal. Voor mijn part meteen ook een serieuze kanshebber voor de Look! voor beste make-up, want Peter Van den Eede, Herwig Ilegems en Mark Verstraete zien er als krasse knarren een stuk realistischer uit dan pakweg Brad Pitt in The curious case of Benjamin Button.

Het trio beleefde bovendien zichtbaar plezier aan hun rollen van bejaarde en blunderende kleine criminelen die een bank willen overvallen via het aanpalende pand waarin een begrafenisondernemer gevestigd is. Daarbij krijgen ze weerwerk van Sien Eggers als onwaardige weduwe, en in kleinere rollen komieken als Ben en Iwein Seghers, Jonas van Geel en voorwaar ook Philippe Geubels als godslasterende pastoor. Maar de meest verrassende casting is wellicht die van Koen De Bouw, de specialist van de holwangige melancholie, die hier met een Turnhouts accent voluit mag chargeren als een door en door corrupte politie-inspecteur.

Ja, er valt te lachen met de gitzwarte en absurde humor van Los Flamencos. Hard te lachen zelfs, maar soms verslapt het tempo en haalt de slapstick amper het niveau van een aflevering van de Kampioenen. Maar god weet dat daar een groot publiek voor is. Los Flamencos loopt vanaf 11 september in de zalen. En dan is het nu uitkijken naar de uitreiking van de Ensors, waarbij master Johan Heldenbergh wel eens zelf in de prijzen zou kunnen vallen voor zijn rol in The broken circle breakdown. Alle info: www.filmfestivaloostende.be

Linda Asselbergs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content