Elise De Rijck: 'Jong zijn is een unique selling point geworden'

04/04/15 om 16:09 - Bijgewerkt om 16:11

Knack Weekend had een gesprek met de auteur van het Bucketlist Boek, tevens organisatrice van het Antwerp Fashion Festival en bezielster van de glitterpil, en kreeg prompt ideeën voor een eigen bucketlist.

Elise De Rijck: 'Jong zijn is een unique selling point geworden'

© Lannoo

Toen Elise De Rijck 29 werd, vierde ze dat met een paniekaanval. Ze zag haar laatste jaar als twintiger als een signaal om haar dromen waar te maken, en stelde een lijst op met alle dingen die ze nog wilde bereiken voor haar dertigste. Eén van die doelen? Een boek schrijven. Eén probleem: aan Elise is naar eigen zeggen geen literair talent verloren gegaan. Dus deed de ondernemende Antwerpse waar ze goed in was: ze bundelde 500 ideeën die anderen zullen helpen hun bucketlist op te stellen onder de niet mis te verstane titel "Het Bucketlist Boek", en kon alvast 1 item van haar eigen lijstje schrappen.

Waarom dertig? Waarom heb je jezelf net die deadline opgelegd?

De Rijck: "Wanneer je een jaar of 13 bent heb je altijd een heel duidelijk idee over waar je "later" wil staan. 25, maar 30 helemaal leek nog zo ver weg, en ik was er echt van overtuigd dat ik tegen die leeftijd een eigen huis met een grote tuin zou hebben waar ik zou wonen met mijn echtgenoot en twee kinderen. In werkelijkheid woon ik met mijn vriend in een bouwwerf dat ooit een mooi afgewerkt appartement zal zijn en heb ik een konijn waarvan ik zeker ben dat het een surrogaatbaby is!" (lacht)

"Ik weet wel dat ik zeker niet de enige ben die nog lang niet staat waar dertienjarige ik dacht dat ik zou staan tegen mijn dertigste, en op zich vind ik dat ook niet zo erg: ik ben blij met mijn leven zoals het is."

Je zegt dat je zelf tevreden bent. Voel je dan een druk vanuit de maatschappij om dingen te realiseren "nu je nog jong bent"?

De Rijck: "Absoluut. Er wordt ontzettend gedweept met 'jong zijn'. Jonge ondernemers worden nog vaak vergeven. Wanneer je als 21-jarige bijvoorbeeld een eigen kledinglijn wil beginnen dan gaat iedereen dat fantastisch, dapper en ambitieus vinden, maar probeer je zoiets als dertiger dan noemen ze dat roekeloos "want oei, zo'n onstabiele sector: zou je dat wel doen?". Je moet je al meteen bewijzen wanneer je een bepaalde leeftijd gepasseerd bent en de schoonheidsfoutjes die je als twintiger maakte worden niet meer met de mantel der leeftijd bedekt. Ik ben er zeker van dat "jong zijn" een USP (unique selling point, nvdr) geworden is."

Je hebt jezelf 30 zaken opgelegd, opgelijst op de blog 30 voor 30Wat vond je tot nu toe het leukste om te doen?

De Rijck: "Eerlijk? Dit boek schrijven. Alleen al om mijn bompa zijn fiere blik te kunnen zien wanneer hij een boek ontvangt met mijn naam op. Maar ook die taart in iemands gezicht gooien of verstoppertje spelen in de Ikea was fantastisch leuk. Ik heb echter nog veel dingen op mijn lijst staan die ik nog niet gedaan heb, zoals naar Ibiza gaan met mijn vrienden. Jammer genoeg staan er me ook nog heel wat minder leuke zaken te wachten. 'Van een hoog gebouw springen' zie ik écht niet zitten.

Je bewaart dus eigenlijk de minder leuke dingen voor het laatst?

De Rijck: "Nee hoor, ik heb bijvoorbeeld ook al een broodje martino gegeten."

...Excuseer?

De Rijck: "Ik had dat nog nooit geproefd! Ik had zelfs nog nooit steak tartaar of preparé gegeten, dat ziet er zo vies uit! Uit miserie heb ik daar dan vorige week mijn tanden maar in gezet - letterlijk."

En?

De Rijck: "Ik ga er geen tweede bestellen!" (lacht) "De smaak was nog wel ok, maar de structuur was zoals verwacht gruwelijk."

Elise De Rijck: 'Jong zijn is een unique selling point geworden'

© Lannoo

Je heb nog drie maanden om een tiental dingen af te strepen, maar is de charme van een bucketlist niet net dat er altijd dingen om door te strepen op de lijst blijven staan? Dat je een doel en dromen blijft hebben?

De Rijck: "Voor mijn specifiek project was het echt wel de bedoeling om "dertig dingen voor mijn dertigste" te doen, maar je hebt gelijk dat dit niet de bedoeling van een bucketlist is. Een bucketlist is oneindig en daar moet je dingen aan blijven toevoegen, daarom krijgen mijn lezers ook een aantal blanco pagina's na mijn 500 suggesties. Bovendien kan het goed zijn dat de dingen op je bucketlist veranderen na verloop van tijd. Dat je op je 20e opschrijft dat je graag een Rihanna concert wil bijwonen terwijl dat op je 26e helemaal niet meer zo belangrijk voor je is bijvoorbeeld. Een bucketlist is constant in verandering, het is een organisch iets."

Was het louter een af te strepen item op je eigen bucketlist of wil je met dit boek ook iets bereiken?

De Rijck: "Ik zou echt graag willen dat dit boek de ogen opent van mensen, dat ze niet meer alles moeten blijven uitstellen wat ze graag verwezenlijkt willen zien. En dan heb ik het niet over die berg strijk." (grijnst) "Momenteel liggen onze prioriteiten bij geld verdienen en carrière maken en daardoor schuiven we dingen als reizen op de lange baan. Door een bucketlist op te stellen maak je toch een beetje de belofte aan jezelf om die dingen ooit te doen."

Het geheim achter een goede to-do list is er een aantal zaken op zetten die je al gedaan hebt, zodat je al meteen kan doorstrepen. Geldt dat ook voor een bucketlist?

De Rijck: "In mijn boek staan een aantal praktische tips voor het opstellen van de ideale bucketlist, en één van die tips is dat je de grote, moeilijke opdrachten moet afwisselen met kleine, gemakkelijke dingen. Eindelijk eens vroeg opstaan zodat je everzwijnkroketjes kunt gaan eten op de markt bijvoorbeeld, of eindelijk eens naar de top van het MAS gaan. Door te schrappen word je gemotiveerd om de moeilijke dingen ook te doen."

(KS)

Het Bucketlist Boek van Elise De Rijck is verschenen bij Lannoo en te vinden in verschillende boekhandels voor 14,99 euro

Onze partners