Eindejaarsspot John Lewis vestigt aandacht op eenzame ouderen

09/11/15 om 16:54 - Bijgewerkt om 16:56

Voor velen is de kerstperiode de gezelligste tijd van het jaar, anderen zitten er dan weer verveeld mee. Één ding is zeker: er is geen ontkomen aan. En dat is niet voor iedereen goed nieuws, aangezien velen Kerstavond alleen doorbrengen. Een probleem dat Britse winkelketen John Lewis wil aansnijden in hun nieuwe kerstspotje 'Man on the Moon'.

Eindejaarsspot John Lewis vestigt aandacht op eenzame ouderen

© John Lewis

De adventskalender is nog niet aangebroken, maar John Lewis (een Britse grootwarenhuisketen) heeft zaterdag wel haar nieuwe kerstadvertentie op de wereld losgelaten: 'Man on the Moon'

Het filmpje gaat over het kleine meisje Lily, die geïntrigeerd is door haar telescoop. Op een dag merkt ze een oude man op, die in een huisje woont op de maan. Hij is eenzaam en kijkt elke dag naar de aarde. Lily probeert contact te maken door naar hem te zwaaien en brieven te sturen in de vorm van papieren vliegertjes, maar niets lijkt de aandacht van de oude man te trekken. Tot kerstavond aanbreekt, en de maanbewoner bezoek krijgt van een heleboel ballonnen: het meisje stuurde hem een telescoop, zodat ze naar elkaar kunnen kijken. Kan u het ook niet drooghouden? Geen nood, ook de oude man uit het filmpje pinkt een traantje weg.

De afgelopen jaren zijn de beroemde kerstspotjes van John Lewis niet alleen in populariteit gestegen, maar ook qua budget: hun nieuwe reclamefilmpje heeft namelijk een prijskaartje van maar liefst 1 miljoen pond. 'Man on the Moon' werd natuurlijk niet op een maankrater gefilmd, maar in de Warner Brothers Studios in Hertfordshire en wil niet alleen kijkers ontroeren, maar ook een mooie eindejaarsboodschap overdragen.

De eenzaamheid van de man (op de maan) doet denken aan Le Petit Prince en de Pixar film Up, waarin een jongetje samen op pad gaat met een oudere, eenzame man.

Het filmpje neemt uiteraard een loopje met de wetten van de natuur: het is niet mogelijk om zo in te zoomen dat je de rimpels op het gezicht van een oude man op de maan kan tellen. Hoewel enkele kniesoren op Twitter het nodig vonden om deze anomalie aan te halen (blijkbaar is er een telescoop van 300 meter nodig om rimpels te kunnen waarnemen over een grote afstand) is het duidelijk dat deze reclamespot niemand onberoerd laat, en dat was ook de bedoeling van John Lewis."We hebben een huisstijl aangemeten, die we niet willen veranderen. We willen een verhaal vertellen via muziek en emoties en dat is nu onderdeel geworden van ons merk. De strategie achter onze campagne is altijd die van een cadeau geven aan iemand van wie je houdt."

De spot was een samenwerking met de liefdadigheidsorganisatie Age UK: zij willen meer aandacht vestigen op de schrijnende eenzaamheid van ouderen, die Kerstavond in alle waarschijnlijkheid alleen zullen vieren. Het is namelijk nog altijd heel moeilijk om geïsoleerde mensen hulp te bieden of te bereiken ondanks het digitale tijdperk.

(EVH)

Ook jij kan eenzame ouderen helpen of uitnodigen tijdens Kerstavond. Hieronder vind je nuttige adressen uit elke provincie:

  • Schrijf je hier in als vrijwilliger 'aandacht en tijd geven aan ouderen' bij het project 'Spring eens binnen' van het Rode Kruis.
  • Op de website van vrijwilligerswerk.be vind je heel wat vacatures op maat in elke Vlaamse provincie.
  • Zorgbedrijf Antwerpen biedt een waaier aan van vrijwilligersmogelijkheden.
  • Bond Zonder Naam startte het project "Erbij" op, dat mensen wil aanmanen om eenzame(n) te helpen in de buurt. Lies hier meer.
  • Informeer jezelf ook eens in je plaatselijke OCMW-kantoor.

Onze partners