Een school voor het leven

© Wouter Van Vaerenbergh

Plan België investeert in Peru in kleuterscholen en dus in de toekomst.

Ze zijn tussen 3 en 5 jaar, spreken Quechua of Spaans, en zijn gelukkig dat ze naar school kunnen. In Peru, rond Cusco, investeert Plan België in kleuterscholen én in de toekomst. Knack Weekend en Vif Weekend helpen mee.

Oppervlakkig gezien lijkt de economische toestand van Peru niet zo slecht: een jaarlijkse groei van 8 à 9 procent, prachtresultaten op het gebied van visvangst, een bloeiende mijnindustrie (’s werelds grootste producent van zilver, tweede voor koper, derde voor zink en tin, vijfde voor goud).

Maar als je de situatie van naderbij bekijkt, stel je vast dat 2,3 miljoen van de 29,5 miljoen Peruanen leven met minder dan 1 dollar per dag en 5,5 miljoen met minder dan 2 dollar per dag.

In Huillque of Curamba, Zurite of Izcuchaca, in de rurale vlakten of het hooggebergte rond Cusco, de voormalige hoofdstad van het Incarijk, is dan ook weinig te zien van ’s lands rijkdom. De armoede is extreem.

Olievlek

In dit departement, bijna 2,5 keer zo groot als België, waar nog geen 40 procent van de kinderen naar de kleuterschool gaat, heeft Plan België van kleuteronderwijs een prioriteit gemaakt. Hoofddoel is het doorbreken van de vicieuze cirkel van armoede en sociale ongelijkheid, zodat kinderen uit kansarme gezinnen, etnische minderheden en rurale gebieden, die door de overheid in de steek gelaten worden, evenveel kansen krijgen als de anderen.

Zodat ook meisjes, evengoed als jongens naar school kunnen. Want “vóór het zesde levensjaar wordt alles bepaald”. Een kind dat op prille leeftijd scholing krijgt, heeft meer kansen om zich op intellectueel, sociaal en emotioneel vlak te ontplooien, om met succes de lagere school te doorlopen, om zijn studies te voltooien en zo een volwaardige burger te worden.

Het proefproject ging van start in 2009 en moet zich uitbreiden als een olievlek. De doelstellingen zijn eenvoudig en duidelijk: de kwaliteit verbeteren van het kleuteronderwijs, zorgen voor een betere methodologie en aangepast didactisch materiaal, het betrekken en bewustmaken van de ouders, het opleiden van de leerkrachten, toekomstgericht werken door de gemeenten en het ministerie van Onderwijs in te schakelen.

Anne-Françoise Moyson/Trui Moerkerke

Wil u ook meewerken door een gift te schenken? Klik hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content