Diversity Rules: online reeks zet de kracht van diversiteit bij modellen in de kijker

03/03/15 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:57

Voormalig model en gedreven activiste Bethann Hardison sloeg de handen in elkaar met Models.com voor het broodnodige project 'Diversity Rules'. In de serie worden modellenagentschappen die inzetten op diversiteit in de spotlight geplaatst.

Diversity Rules: online reeks zet de kracht van diversiteit bij modellen in de kijker

© Facebook Models.com

De modewereld anno 2015 zou heel wat inclusiever kunnen zijn dan het geval is. Bethann Hardison was in 1973 een van de eerste zwarte modellen die over de catwalk liep, maar kwam tot de vaststelling dat er sindsdien nog maar bijster weinig veranderd is. Discriminatie blijft een bestaand probleem voor modellen, die overwegend van westerse origine zijn.

In 2013 schreef ze een open brief aan modelabels die geen of betreurenswaardig weinig modellen van een andere afkomst in hun show opnamen tijdens de modeweken. Onder meer Naomi Campbell schaarde zich achter deze campagne. De brief kreeg heel wat bijval, maar het probleem is nog niet van de baan. Hardison besloot het dan maar over een andere boeg te gooien en via positieve boodschappen de modewereld wakker te schudden.

'In plaats van te kijken naar wat er niet gebeurd, heb ik beslist om te tonen waar er wel groei opgetekend wordt. Er zijn modellenagentschappen met heel wat meer etnische modellen dan anderen. Toch blijft er veel ruimte voor evolutie,' aldus Bethann Hardison.

Een reeks met inspirerende modellen en hun agentschappen is het resultaat. Hardison deelt haar reeks via Models.com. Tot nu toe werden de volgende vijf agentschappen belicht: Ford, New York Model Managment, IMG, Wilhelmina NY en Next.

(LP)

Lees meer over:

Onze partners