Dit zijn de 5 meest inspirerende reclamespotjes voor vrouwen van vorig jaar

24/07/15 om 13:44 - Bijgewerkt om 13:44

Nu steeds meer reclamespotjes inspelen op een sterke vrouw, is er ook de heuse prijsuitreiking ontstaan. Deze reclamespotjes hebben op de Femvertising Awards (én in ons collectief geheugen) een welverdiende prijs bemachtigd.

Dit zijn de 5 meest inspirerende reclamespotjes voor vrouwen van vorig jaar

© Youtube

In 2014 hield de Engelse lifestylewebsite She Knows een enquête waaruit bleek dat maar liefst 94 % van de vrouwen het portretteren van hen als sekssymbolen in reclame schadelijk vinden. 81 % beschouwt reclame als zo invloedrijk dat ze zeggen dat het positief in beeld brengen van de vrouw belangrijk is voor jongere generaties.

Daarom organiseerde de website dit jaar voor de eerste keer de Femvertising Awards, waarin acht reclamecampagnes in verschillende categorieën extra in de kijker werden gezet. Hier zijn er alvast vijf die met een prijs gingen gaan lopen:

First moon party

Wanneer een tiener haar eerste menstruatie faket, organiseert haar moeder een lichtjes over the top feest om haar 'vrouw worden' te vieren. De les die jonge meisjes door de spot leerden: er is niks glamoureus aan maandstonden en soms moet je gewoon wachten, want je lichaam bepaalt wel wanneer het tijd is. (En dat is prima zo.)

This girl can

In deze krachtige reclamespot toont een groepje vrouwen en meisjes van alle vormen en maten aan dat een gezond lichaam niet hetzelfde is als een 'perfect' lichaam. Echte vrouwen die echt zweten en waarbij allerlei levensechte kwabbetjes meebewegen: deze vrouwen kunnen het.

Like a girl

In dit auditiefilmpje tonen enkele stoere meisjes dat iets doen 'als een meisje' géén belediging hoeft te zijn. "Ja, ik schop als een meisje, zwem als een meisje, wandel als een meisje en word elke dag wakker als een meisje, want ik bén er een. En dat is niet iets waar ik me voor moet schamen."

Where are the girls on the money?

Women On 20's, een organisatie die pleit voor het afbeelden van vrouwen op dollarbriefjes, liet kinderen zoeken naar meisjes op geld. Wie niet tegen ontgoocheling van een kind kan, bekijkt dit filmpje beter niet.

World's Toughest Job

Met een valse jobadvertentie, maar met echte kandidaten wil het e-cardbedrijf cardstore.com je er aan doen denken dat je een bijzonder iemand misschien wel eens een kaart moet sturen. Amper slaap, geen tijd om te gaan zitten, geen loon, maar wel veel voldoening uit het werk: dat is de jobomschrijving voor director of operations, a.k.a. moeders.

(EK)

Lees meer over:

Onze partners