Diane von Furstenberg: ‘Mode kan de wereld veranderen, het gaat om meer dan kleren’

In het kader van de Summer of Fashion in de Bozar werd een debat georganiseerd over de Empowerment van vrouwen in de mode. Vier inspirerende vrouwen -Diane von Furstenberg, Anne Chapelle, Rosario Dawson en Abrima Erwiah – vertelden hoe zij vrouwen steunen en de kracht geven om zelf iets op te bouwen.

Niet iedereen wordt geboren in de ‘juiste’ omstandigheden. Zeker vrouwen hebben het wereldwijd nog steeds moeilijk om zelfstandig en financieel onafhankelijk te zijn, omwille van externe factoren. Toch verdient iedereen een kans om het te maken en succesvol te zijn. De sleutelwoorden volgens de gesprekspartners in het debat zijn: samenwerkingen, educatie, inspiratie, micro-ondernemingen en blijven geloven in jezelf.

Rosario Dawson en Abrima Erwiah: ‘Het is niet duurzaam om geld te geven. Samenwerkingen zijn veel boeiender en belangrijker. Door samen te werken bouw je iets op en schep je kansen. Het motto van onze organisatie is ‘Help mij en laat mij jou helpen’. Het gaat dus om inspiratie, steun en empowerment. Wij hebben het geluk geboren te zijn in New York en een grote achterban te hebben. We vinden het dus niet meer dan normaal dat we onze netwerken gebruiken om de mensen te helpen die wel het talent hebben, maar door socioculturele en politieke redenen de kans niet krijgen om het te tonen. Afrika bestaat niet enkel uit armoede, Ebola en geweld. Het is een prachtig continent, waar veel energie heerst.’

Diane von Furstenberg: 'Mode kan de wereld veranderen, het gaat om meer dan kleren'
© Facebook

‘Daarom hebben we de modelijn Fashion Rising genoemd. Samen zullen we groeien en het pad effenen voor nieuwe generaties. Met het geld dat verdiend wordt, kunnen vrouwen hun kinderen naar school sturen en voeden.Vrouwen de kans geven om hun verhaal te delen is ook belangrijk. Zo leren ze dat ze niet alleen zijn en dat ze zich niet moeten schamen. In plaats van schaamte willen we hen trots laten voelen.’

Diane von Furstenberg: 'Mode kan de wereld veranderen, het gaat om meer dan kleren'
© reuters

Diane von Furstenberg: ‘Iedereen heeft zijn eigen verhaal en iedereen wordt wie hij of zij wil worden. Voor mij betekent financiële onafhankelijkheid vrijheid. Die vrijheid geeft me een stem, wat erg belangrijk is. Het geeft je de kans, de plicht en het voorrecht om anderen, die minder geprivilegieerd zijn, ook een stem te geven. Ieder woord telt, alles wat je zegt en doet kan een impact hebben en iemand inspireren. Als je als vrouw wordt wie je wilde worden, is het jouw taak om andere vrouwen te helpen om hetzelfde te bekomen. Ieder individu kan een verschil maken.’

‘Mode is een way of thinking, het gaat om veel meer dan kleren. Daarom ben ik ervan overtuigd dat mode de wereld kan veranderen.’

Anne Chapelle: ‘Voor ik in de mode terecht kwam, heb ik in de medische wereld gewerkt. Ik specialiseerde me in lepra, tuberculose en aids en trok twee jaar naar Afrika om rond deze thema’s te werken. Ik heb dus een band met het continent en ben enkele jaren geleden opnieuw naar Afrika getrokken om mijn knowhow te delen en mensen op te leiden. In Zuid-Afrika gingen we langs bij Clive Rundle, op zijn vraag, om te bestuderen hoe zijn modebedrijf Mina Nawe werkt. Een achtkoppige groep werd voor drie maanden naar Antwerpen gebracht om kennis te maken met de verschillende facetten van de modesector in ons land, van creatie tot productie, logistiek en verkoop. Aan het eind hielden we een modeshow voor de Zuid-Afrikaanse ambassade en de groep was ongelooflijk trots op hun prestatie. Nu ze terug in Zuid-Afrika zijn, geven ze allemaal les in de skills die ze bij ons geleerd hebben. Binnenkort bezoek ik hen om te kijken hoe alles verloopt. Ze hebben aangegeven dat de verkoop erg moeilijk verloopt. De Chinese handel is een grote concurrentie voor de kleine bedrijfjes.’

Diane von Furstenberg: 'Mode kan de wereld veranderen, het gaat om meer dan kleren'

‘Voor mij gaat het meer om gendergelijkheid dan om empowerment voor vrouwen. Ook mannen hebben te lijden onder genderongelijkheid. In een streek waar erg veel gevoeligheden zijn rond dit thema moet je voorzichtig te werk gaan. Alles hangt samen met het politieke klimaat. Geld kan in de verkeerde handen terecht komen. Een opleiding daarentegen gaat nooit verloren. Daarom focus ik mij op educatie. Wanneer je een vrouw een opleiding geeft en haar vertelt dat ze alles kan doen wat ze wil, zal ze tot wasdom komen en de uitdaging aangaan.’


Anne Chapelle is CEO bij BVBA 32, het bedrijf achter het Belgische label Ann Demeulemeester en Colombiaanse ontwerper Haider Ackermann. Chapelle liet een groep Zuid-Afrikanen drie maanden meedraaien in haar bedrijf om zo de kneepjes van het vak te leren.


Studio One Eighty Nine is een project van actrice Rosario Dawson en Abrima Erwiah. Ze voorzien een platform om Afrikaanse mode te promoten via een e-commerce website. Ook zorgen ze ervoor dat de kledij terecht komt in high end winkels zoals Opening Ceremony. Zo willen ze vrouwen de kans geven om hun talent te tonen en te leren van elkaar.


Diane von Furstenberg kennen we als de Belgische prinses die iconisch werd dankzij haar wikkeljurken. In 2015 nam Time Magazine haar op in de lijst van 100 meest invloedrijke mensen. Met haar DvF Awards steunt ze opmerkelijke vrouwen die moed, kracht en talent tonen.

Bozar in Brussel de modetentoonstelling ‘De Belgen. Een onverwacht modeverhaal’.

Coproductie: Bozar Expo, MAD Brussels, in samenwerking met ModeMuseum Provincie Antwerpen.

Sponsors: PrimaDonna, MAC

Expo tot van 5 juni tot 12 september. Info: 02 507 82 00, www.bozar.be,www.summeroffashion.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content