Deze start-up helpt mode- en designlabels lokaal te produceren

© Maker's Row

Matthew Burnett, CEO en mede-oprichter van de Amerikaanse start up Maker’s Row zorgt ervoor dat (kleine) Amerikaanse labels in de Verenigde Staten kunnen blijven voor hun productie. Zijn bedrijf verbindt een slordige honderdduizend merken met meer dan tienduizend Amerikaanse producenten.

Het is geen geheim dat heel wat businessplannen productie in het buitenland omvatten – zeker Aziatische landen zoals China leveren heel goedkope werkkrachten. Toch valt er uiteraard heel wat te zeggen voor productie in eigen land, niet het minst vanuit ethische overwegingen. Matthew Burnett van Maker’s Row zegt zelfs dat het een slimme zet zou zijn voor Amerikaanse bedrijven om in de Verenigde Staten te produceren. Maker’s Row is een online platform waar labels en producenten met elkaar in contact kunnen komen en waar ze hun verhaal doen.

Burnett benadrukt dat het moeilijk zakendoen is met een partner die zich op duizenden kilometers afstand en in een andere tijdszone bevindt, die meestal ook niet eens je taal spreekt. “Als label wil je toch een fatsoenlijke kwaliteitscontrole kunnen voeren, en vliegtickets naar China zijn duur. Bovendien duurt het zo ook veel langer eer je een prototype klaar hebt waarmee je naar potentiele klanten kunt trekken. Zaakvoerders berekenen enkel de productiekost en ja, die ligt in China veel lager, maar ze denken niet na op lange termijn. Wanneer je dicht(er) bij huis produceert kan je veel korter op de bal spelen en heb je de touwtjes meer in handen”, aldus Burnett aan CNBC.

Vandaag de dag is het zo onvanzelfsprekend dat er in de Verenigde Staten geproduceerd wordt dat het gegeven op zich al een USP (unique selling point) is. Mensen keren zich bovendien steeds meer tegen de industrie die in stand gehouden wordt door sweatshops en een banner als ‘Made in the USA’ speelt ook in op patriottistische gevoelens. Volgens Burnett staat dat label ook voor kwaliteitsgarantie. “Op mijn platform krijg ik ook vragen van Chinese of andere buitenlandse merken die net met een Amerikaanse fabriek willen werken, net omdat ze dat label aan hun product willen kunnen hangen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content