De eindejaarsvragen en -antwoorden van Stephanie Duval

29/12/14 om 11:08 - Bijgewerkt om 11:08

Met 2015 op de drempel blikt Knack Weekend terug op het voorbije jaar door de ogen van enkele prominente lifestylefiguren. Vandaag: het 2014 van Stephanie Duval, journalist en story teller die in 2014 haar eerste boek "How Blogs Work" op de markt bracht. Duvals eigen blog, 70percentpure, won dit jaar ook een Weekend Blog Award.

De eindejaarsvragen en -antwoorden van Stephanie Duval

Stephanie Duval © Zeb Daemen

Wat vond jij de opmerkelijkste trend van 2014?

Er zijn dit jaar een paar zaken eindelijk tot in België doorgedrongen die ik elders al had opgemerkt. De opvallendste trend daartussen was volgens mij toch de steeds verder gedreven interesse in alles wat gezond(er) is. Raw food, cold-pressed juices, detox cleanses, sporten, suikers vermijden of vervangen... Het was allemaal niet meer nieuw, maar dit jaar brak de health trend ook echt door bij de massa. Je hoeft geen freak meer te zijn om te weten wat stevia is en hoe je zelf gezonde granola maakt ter vervanging van gesuikerde cornflakes. Daarnaast was ik ook erg aangenaam verrast door de enorme interesse in het fenomeen 'bloggen', wat ik aan de lijve heb ondervonden met het uitbrengen van How Blogs Work. Bloggen is iets voor iedereen, en steeds meer mensen ontdekken dat het het ideale platform biedt voor zelfexpressie en het delen van creativiteit. Een positieve ontwikkeling, volgens mij!

Wat wordt dé trend van 2015?

Het zal wel aan mijn eigen toestand liggen - ik word volgend jaar voor het eerst mama - maar het valt me op dat er steeds meer 'te doen' is rond ouderschap en de manier waarop we dat beleven. Het Facebookinitiatief The Gentlemom bereikte eind dit jaar in no-time een immens publiek met de boodschap dat het ok is om ook de niet-rooskleurige kant van het verhaal te delen, en daarnaast ook een oproep tot begrip en 'zachtheid' voor elkaar. Het maakte heel wat gevoelens los die volgens mij typisch zijn aan de huidige tijd: taboes zijn er om doorbroken te worden, eerlijkheid en transparantie worden de norm. We zijn het beu om aan een ideaalbeeld te moeten voldoen. Ik apprecieer daarom ook de opkomst van online media en boegbeelden die het ouderschap op een andere manier aanpakken dan hoe de clichés het voorschrijven, ook op esthetisch of lifestyle vlak. 2015 wordt daarom volgens mij het jaar van de Belgische dames achter The Gentlemom en www.mwordmag.com!

Wat is je wens voor het nieuwe jaar?

Ik kijk natuurlijk enorm uit naar de geboorte van ons eerste kindje en alles wat daarbij komt kijken. Ik wil die bijzondere periode vooral heel bewust meemaken, en heb daarom de beslissing genomen om als zelfstandige toch een paar maanden een break in te lassen. Tegelijk biedt volgend jaar ook professionele opportuniteiten waar ik enorm veel zin in heb. Ik geloof niet dat je als mama plots enkel nog dat kan zijn, dus ik ben vooral benieuwd hoe ik dat evenwicht ga zoeken en hopelijk kan vinden.

Wat heb je het voorbije jaar geleerd?

Het was een behoorlijk bewogen jaar, waarin ik op privévlak heb geleerd dat gezondheid, familie en vriendschap echt wel het belangrijkste zijn in het leven. Op professioneel gebied heb ik geleerd dat doorbijten loont. Vorig jaar had ik mezelf voorgenomen dat ik in 2014 een boek zou uitbrengen, en die droom is werkelijkheid geworden doordat ik mijn tanden in dat project heb gezet en er voluit voor ben gegaan. Het was best een zware uitdaging, maar ik heb er ontzettend veel uit bijgeleerd en het was een ongelofelijk fijne ervaring. In het verleden kwamen er vaak toffe dingen vanzelf op mijn pad, maar dit jaar heb ik geleerd dat je grenzen verleggen en jezelf pushen op dat gebied leidt tot nog meer groei en mogelijkheden.

Katrin Swartenbroux

Onze partners