De eindejaarsvragen en -antwoorden van Nathalie De Schepper (The Merrymakers)

Nathalie De Schepper © Michiel Pelerents

Met 2015 op de drempel blikt Knack Weekend terug op het voorbije jaar door de ogen van enkele prominente lifestylefiguren. Vandaag: het 2014 van Nathalie De Schepper, één helft van het duo achter de modeblog The Merrymakers en laureate van de Weekend Blog Award 2014.

Wat vond jij de opmerkelijkste trend van 2014?

Nathalie De Schepper: De extreme focus op gezonde voeding. Zowel de gedoodverfde dieetvolgers en gezondheidsgoeroes als mensen waarvan je het nooit zou verwachten, begonnen plots op hun eten te letten. Niet dat ik tegen gezonde voeding ben, maar ik ben een grote voorstander van afwisseling en „doe maar lekker normaal”. Ik kom uit een gezin dat altijd lekker en zelfs een beetje luxueus en Bourgondisch omging met wat op ons bord of onze broodplank kwam. Plots mag je geen melk en gluten meer eten, zaken die al decennia lang op ons menu staan en bijzonder lekker kunnen zijn. Des duivels!

Ik begrijp dat sommige mensen allergisch zijn voor bepaalde voedingsmiddelen, maar je lichaam gevoelig maken voor zaken door ze uit te schakelen zonder reden is nergens voor nodig. Net zoals je kind weghouden van modder en de insecten die daarin rondwaren. In het licht van de nieuwe „the real life” beweging opper ik dus voor een revival van standaard of zelfs bijna klassiek te noemen voedsel: gekookte patatjes en groentjes gestoofd in boter. Niks topt een goede vleesjus, maar niet elke dag natuurlijk 😉 Laten we misschien vooral lokale en kwalitatieve, smaakvolle dingen terug op het menu zetten en onze boeren, die nachtmerries krijgen van avocado’s en quinoa, zo een hart onder de riem steken. Allen naar de markt.

Wat wordt volgens jou dé trend van 2015?

De Schepper: “Make love, not war.” De nieuwe menselijkheid. De mensen zijn het beu, al die zwartgalligheid. In de mode zie je deze trend al van ver aankomen, met al die 70’s invloeden. In het dagelijkse leven zal dit zich vertalen naar meer medeleven voor elkaar en meer echtheid op sociale media. Gedaan met enkel Pinterestwaardige beelden te posten. “I’m real, what you get is what you see”, om een JLo’ke uit de oude doos te quoten. En in het licht hiervan: meer begrip en hulp voor elkaar. Peace, niet op wereldniveau want daar kunnen we helaas niet heel veel aan doen, maar wel onder elkaar.

Wat is je wens voor het nieuwe jaar?

De Schepper: De kleine dingen in het leven: Mangia Bene (veel en lekker eten), Ridi Spesso (vaak lachen), Ama Molto (liefhebben). En in het licht hiervan een reis naar Italië, want het hoeft niet altijd aan de andere kant van de wereld te zijn dat je rust vindt.

Wat heb je het voorbije jaar geleerd?

De Schepper: Dat ik niet onoverwinnelijk ben. Dat ik zacht en naïef mag zijn, maar enkel voor de juiste mensen. En dat ik fantastische vrienden heb. Ik word er een beetje week van in deze “Ho! Ho! Ho!”- spirit. Op wat algemener vlak: dat er werk aan de winkel is in België. Laten we het behoudsgezinde dan eindelijk los laten en naar de toekomst kijken met goesting en zin voor ontwikkeling. Ik ken veel jonge en ondernemende mensen die er hetzelfde over denken, nu de massa nog mee krijgen.

Wie vond jij de opmerkelijkste figuur van 2014?

De Schepper: Vanuit een lifestyle oog: mijn twee nieuwe girl crushes: Blake Lively en Doutzen Kroes om alle oppervlakkige maar mooie redenen: om hun stijl en natuurlijke schoonheid. Hé, het is ok om het belangrijk te vinden er goed uit te zien. Dat lukt natuurlijk niet elke dag en we zijn niet allemaal gezegend met de juiste genen, maar het geeft je meer kracht dan je denkt. De beste versie van jezelf zijn ofte: “het waarom van de modewereld”. Individuele stijl en elegantie maken de wereld een mooiere plek.

Wat/wie heeft je dit jaar ontroerd en waarom?

De Schepper: Karin Sevens. Heel recent nog. Karin runt al 30 luxury leather goods boutique, Sevens, in Gent. Het deed enorm veel deugd om nog eens iemand te ontmoeten met een ongekende expertise en passie voor haar vak in de vaak oppervlakkige modewereld. Iemand die waarden als craftsmanship, de band met haar klanten en het tijdloze hoog in het vaandel draagt. Je leest er alles over op www.themerrymakers.be ;-). (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content