Daar komen de Hollanders: de invasie van de winkelstraat

23/09/16 om 11:25 - Bijgewerkt om 11:49

Bron: Knack Weekend

Ze zijn gierig, lunchen met brood, kaas en karnemelk, en ze zijn luider dan wenselijk: de liefde voor onze noorderburen is nooit overweldigend groot geweest. Toch omarmen we nu massaal hun winkelketens. Hoe die Nederlanders dat flikken? We zochten het uit.

In de Belgische winkelstraten lijkt het soms wel Oranje boven. Aan Zeeman, Blokker en Hema zijn we intussen al gewend. Maar de Nederlandse olievlek wordt steeds groter. Denk maar aan Scotch & Soda en Dille & Kamille. Lifestylewinkel Sissy-Boy opent dit jaar vier nieuwe winkels, Men at Work twee. Albert Heijn heeft er al meer dan veertig. Het nieuwe Amsterdamse brillenconcept Ace & Tate komt half oktober naar hier. Net als de hippe multimerkenboetiek We are Labels. Coolblue, Bol.com en Flinder kapen onze digitale portemonnee. Kapaza en 2ehands.be kunnen nog altijd niet opboksen tegen het aanbod op Marktplaats. Bovendien zijn nagenoeg alle winkels in de Gentse Veldstraat en de Antwerpse Meir in handen van Nederlandse grootgrondbezitters.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners