Cosmopolitan stelt eermoord aan de kaak met controversiële cover

Op een campagnecover van de Britse Cosmopolitan staat een stikkende vrouw. Het modemagazine wil hiermee eermoorden veroordelen. Ze verwijzen met hun cover naar de zaak van Shafilea Ahmed, die verstikt werd door haar eigen ouders.

UPDATE: Het blad laat weten dat dit niet de februaricover zal zijn, maar dat de cover in kwestie ontwikkeld werd in samenwerking met Karma Nirvana als campagne tegen eermoorden.

Eermoord of eerwraak is het fenomeen waarbij een familie of stam de eer denkt te kunnen herstellen door een moord te plegen op diegene die volgens hen het eerverlies heeft veroorzaakt.

In 2003 werd de 17-jarige Brits-Pakistaanse Shafilea Ahmed gedood met een plastiek zak door haar ouders, terwijl de rest van het gezin toekeek. Het meisje had een potentiële huwelijkspartner afgewezen en een zelfmoordpoging gedaan om te ontsnappen aan haar lot. Haar ouders zagen dit als eerverlies en gingen over tot eerwraak.

Cosmopolitan stelt eermoord aan de kaak met controversiële cover
© –

Lezer als bevrijder

De februaricover van Cosmopolitan verwijst naar deze gebeurtenis. Het reclamebedrijf Leo Burnett Change kwam op de proppen met het concept van de cover, waarbij de lezer de plastieken verpakking moet opentrekken alvorens het magazine te kunnen lezen. Zo bevrijden ze als het ware op een symbolische manier de meisjes en vrouwen die slachtoffer worden van eerwraak.

Het Britse magazine strijdt op deze manier, samen met de organisatie Karma Nirvana, tegen eermoorden en hoopt dat de regering actief werk zal maken van de bestrijding van dit soort gruwelijke daden. (LP)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content