Coca-Cola viert 125ste verjaardag in Designmuseum Gent

21/11/11 om 14:44 - Bijgewerkt om 14:44

De flesjes, de producten en campagnes van Coca-cola staan centraal op de expo in het Gentse Designmuseum.

Nadat Coca-Cola enkele jaren in de klassieke Hotchinsonflessen werd verkocht, begonnen de bottelaars zich zorgen te maken over het minieme verschil tussen een echte Coca-Colafles en een imitatiefles. Een wedstrijd om het ultieme flesje te ontwerpen volgde.

In 1915 stelde de Root Glass Company uit Indiana een glazen fles voor die aan de drie opgelegde voorwaarden voldeed: de fles was in het donker herkenbaar, ze was duidelijk verschillend van elke andere fles en je kon ze zelfs herkennen aan de hand van de glasscherven.

Het logo werd ontworpen door de boekhouder, die ook de naam Coca-Cola aan het drankje gaf. Het lettertype Spencerian, dat boekhouders in de 19e eeuw aanleerden, was van bij het begin aanwezig. "Het is de enige keer dat boekhouders iets goeds hebben betekend voor de markt", grappen ze bij Coca-Cola.

Geluk in je mond Wereldwijd zijn er enkele varianten op de markt, waarbij de merknaam soms ook wordt vertaald. In het Mandarijns telt Coca-Cola meer dan 8000 tekens. Het is dan ook niet verwonderlijk dat die opdracht niet vanzelfsprekend was.

In het begin opteerde de fabrikant voor de vertaling naar 'Ke-Kou-Ke-La', wat echter zoveel wilt zeggen als "bite the wax tadpole" of "een vrouwelijk paard volgespoten met wax". Daarom veranderde de naam al snel in 'Ko-Kou-Ko-Le', wat staat voor 'Happiness in your mouth'.

Het bekende ontwerp groeide sindsdien uit tot een waar cultobject. Heel wat kunstenaars - zoals Andy Warhol - en andere creatievelingen vonden inspiratie in deze designklassieker. En ook bij de consumenten is het merk erg geliefd.

Laat je verrassen

Coca-Cola staat echter bekend om meer dan alleen hun unieke flesjes. De tentoonstelling sleurt je als een wervelwind mee door de geschiedenis van het populaire drankje. De samenwerking met allerlei ontwerpers leverde bijvoorbeeld prachtige exemplaren van de flesjes en blikjes op.

Een televisie speelt enkele van hun legendarische reclamespotjes af en ook de advertentieborden vormen een kunstig geheel. Deze combinatie van geschiedkundige feiten, prachtige beelden, exclusieve stukken en enkele interactieve opdrachten voor de bezoekers maken van dit verjaardagsfeestje een ideale uitstap. (FDC)

Coca-Cola: 125 jaar design, tot 26 februari in het Design Museum Gent.

Lees meer over:

Onze partners