Cadeaubon moet onderdoen voor cash geld

De cadeaubon heeft afgedaan, de Belg wil liefst cash geld onder de kerstboom.

Hoewel Sinterklaas zijn ronde nog moet doen, openden de eerste kerstmarkten afgelopen weekend de deuren. De feestdagen naderen weer met rasse schreden, de zoektocht naar een passend cadeautje is ingezet. Opvallende nieuwkomer is contant geld.

De laatste jaren won de cadeaubon, in alle vormen en soorten, steeds meer aan populariteit. Maar volgens de Kerststudie van Deloitte keert het tij. Steeds meer Belgen krijgen hun bon niet ingewisseld en dus neemt cash geld in 2011 de plaats van populairste presentje onder de kerstboom over.

“De bonnen moeten aan populariteit inboeten, omdat de consumenten de geldigheidsperiode te kort vinden en vinden dat het beschikbare aanbod niet echt bij hun wensen aansluit. Contant geld geeft hen meer vrijheid”, stelt Matthieu van der Schueren van Deloitte.

Meer spenderen

Ook etentjes op restaurant en tickets voor evenementen stijgen in populariteit en prijken nu in de top 10 van meest gewenste geschenken. Niet zo gewenst, maar wel nog steeds erg populair om te geven zijn parfum en schoonheidsproducten. Ongeveer de helft van de Belgen geeft zo’n product cadeau, maar slechts 25% apprecieert die gift ook echt.

Voor het eerst in vijf jaar neemt het bedrag, dat de Belgische consument denkt uit te geven tijdens de eindejaarsperiode, toe. Gemiddeld zou dat zo’n 574 euro zijn. Al voegt Deloitte er meteen aan toe dat die stijging geneutraliseerd wordt door de inflatie.

In Belgiƫ namen 1.277 consumenten aan de studie deel. In totaal ondervroeg Deloitte 18.354 Europeanen in 18 landen. (Belga/EH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content